10 warzyw i owoców, które musisz mieć w jadłospisie!

4
1188

Jak najmniej przetworzonych produktów, warzywa i owoce, kasze, bakalie, dużo wody i soków – tak w skórcie można opisać zdrowy styl żywienia. Slogan. Każdy to zna i każdy rozmawia o tym średnio kilka razy w miesiącu – gorzej z wcieleniem w życie. Zewsząd słyszę pytania o to, jaki mam patent na to, aby przestrzegać zdrowej diety. Jest tylko jedno dobre rozwiązanie – na każdym kroku trzeba pamiętać o tym, żeby sięgać po to, co zdrowe…tylko tyle i aż tyle. Odstawicie w kąt wszystkie diety cud, najlepszą i jedyna metodą na zdrowy styl żywienia jest przestawienie się na zdrowe żywienie. Nawet jeśli ulegniecie pokusie sięgnięcia po śmieciowe przekąski, nie należy się tym zadręczać. Zapomnijcie o tym jak najszybciej i od razu sięgnijcie po marchewkę lub jakiś owoc. Poniżej znajdziecie 10 warzyw i owoców, które umieszczamy na naszej liście „must be”. Wiem! Pewnie wielu z was ją zakwestionuje i doda coś od siebie. Tworząc tę listę sugerowałem się ogółem składników odżywczych zawartych w warzywach i owocach oraz wybrałem takie, które mają ich najwięcej i są wskazane z punktu widzenia sportów wytrzymałościowych. Poza tym chcąc zawęzić listę do 10 warzyw i owoców, na coś trzeba było postawić. Stawiamy na: 

 

 

1. Rzeżucha


bogata w sole mineralne, żelazo i magnez. Powinna być w menu osób, które poddawane są długiemu i ciężkiemu wysiłkowi

wskazana przy zaburzeniach krążenia i chorobie wieńcowej, osteoporozie

bogactwo wapnia! Druga roślina po orzechach laskowych

wzmacnia i oczyszcza organizm

dawniej była lekiem na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry

działa moczopędnie (Wskazana przy chorobach nerek, ale zalecana jest ostrożność w ilości jej spożywania. Może doprowadzić do stanów zapalnych pęcherza)


 

rzezucha diet_luty2016

 

2. Kapusta pekińska


zawiera bardzo dużo beta-karotenu (prowitaminy A)

zmniejsza negatywne skutki spożycia alkoholu (mówiąc wprost, jest dobra na kaca!)

zapobiega anemii i obrzękom

podnosi odporność

ma komplet niezbędnych dla zdrowia witamin z grupy B

 

 największa wartość to: magnez, wapń, kwas foliowy, żelazo i potas. Dwa ostatnie pierwiastki znajdują się w największej ilości w zewnętrznych liściach


 

kapusta diet_luty2016

 

 

 

  

3. Botwinka 


pobudza apetyt

posiada duże właściwości odkwaszające

odtruwa organizm

z uwagi na wiele cennych składników pomaga w koncentracji

zawiera substancje, których działanie podobne jest do działania estrogenów

posiada dużą zawartość żelaza dlatego wskazana jest dla vegetarian, wspomaga procesy krwiotwórcze i zapobiega anemii

pomaga zwalczać stres


 

 

botwina diet_luty2016

 

  

4. Burak 

 

pierwsze miejsce w walce z rakiem

 

zdolność hamowania lub cofania rozwoju komórek rakowych

 

składniki zawarte w buraku zwalczają wolne rodniki

 

dzieki azotanom spowalnia wchłanianie się tlenu – wolniej się męczymy

 

wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek! Legalny doping dla sportowców!

 

skutecznie obniża ciśnienie tętnicze, zapobiega chorobom serca

 

wspomagają pracę wątroby

 

odkwasza organizm!

 

składniki wspomagające procesy spalania tłuszczu!

 

przyśpiesza przemianę materii i hamuje apetyt na słodycze

 

naturalny detoks – eliminuje mocznik z organizmu

 

obniża poziom cholesterolu

 

obecność betainy i tryptofanu wpływa na obniżenie stresu, kłopotów ze snem

 

Rzymianie używali buraki jako afrodyzjaki. Burak zawiera bor, który bezpośrednio wpływa na produkcję hormonów odpowiedzialnych za popęd seksualny i libido.

 

burak diet_luty2016

 

 

5. Szpinak 


właściwości antynowotworowe

 

chroni przed miażdżycą

 

przeciwutleniacze: beta-karoten, witamina C, luteina

 

działanie antystresowe (bogate źródło magnezu)

 

obniża podatność na stres, zapobiega bólom i zawrotom głowy

 

obniża ciśnienie krwi i reguluje pracę serca

 

duża zawartość kwasu foliowego, który zapobiega wadom układu nerwowego płodu

 

bogaty w witaminę K i B (obniżenie cholesterolu, opóźnianie procesów starzenia się)


 

 

 

szpinak diet_luty2016

 

 

 

Czas na owoce! Zobacz, co jest na naszej liście w pierwszej piątce!


check-it-out

 

 

1
2
Podoba Ci się jak i o czym piszemy?     
Redaktor Naczelny Akademii Triathlonu. Triathlon uprawiam amatorsko od 2009 roku. Startuję głównie na dystansach Ironman 70.3 oraz Ironman. Moje rekordy życiowe to 4h 30 minut w IM 70.3 Haugesund w Norwegii i 10h w pełnym Ironmanie w Kopenhadze. Od 2016 roku jestem również redaktorem naczelnym Business Insider Polska, serwisu biznesowo-informacyjnego, który w ciągu 3 lat od pojawienia się na rynku stał się drugim najpopularniejszym serwisem biznesowym w Polsce i pierwszym z rodziny Business Insidera w Europie. Miesięcznie czyta go około 6 mln unikalnych użytkowników. W Business Insider i Onet.pl prowadzę program „Na Czasie” W latach 2001 - 2016 byłem dziennikarzem radiowym i telewizyjnym. Pracowałem m.in. w Radiu TOK FM, jako zastępca redaktor naczelnej, szef informacji, prowadzący "Poranek TOK FM”. Przez 6 lat byłem związany z TVN24, gdzie prowadziłem magazyn "Polska i Świat”. Byłem również gospodarzem takich programów jak: "Magazyn 24 godziny", "Cały ten świat", "Serwisy informacyjne". 8 listopada 2018 roku, na rynku ukazała się moja pierwsza powieść biograficzna pt.: "Najlepszy. Gdy słabość staje się siłą", która po miesiącu wskoczyła na listę bestsellerów Empiku. Do dziś sprzedano ponad 50 tysięcy egzemplarzy. Książka opowiada o losach Jerzego Górskiego - legendy polskiego triathlonu.

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here