10 warzyw i owoców, które musisz mieć w jadłospisie! Subiektywna lista

4

Jak najmniej przetworzonych produktów, warzywa i owoce, kasze, bakalie, dużo wody i soków – tak w skórcie można opisać zdrowy styl żywienia. Slogan. Każdy to zna i każdy rozmawia o tym średnio kilka razy w miesiącu – gorzej z wcieleniem w życie. Zewsząd słyszę pytania o to, jaki mam patent na to, aby przestrzegać zdrowej diety. Jest tylko jedno dobre rozwiązanie – na każdym kroku trzeba pamiętać o tym, żeby sięgać po to, co zdrowe…tylko tyle i aż tyle.

Odstawicie w kąt wszystkie diety cud, najlepszą i jedyna metodą na zdrowy styl żywienia jest przestawienie się na zdrowe żywienie. Najlepiej na ten temat pisze w ostatnich latach Rich Roll. Nawet jeśli ulegniecie pokusie sięgnięcia po śmieciowe przekąski, nie należy się tym zadręczać. Zapomnijcie o tym jak najszybciej i od razu sięgnijcie po marchewkę lub jakiś owoc. Poniżej znajdziecie 5 warzyw i 5 owoców, które umieszczamy na naszej liście „must be” z opisem ich wartości odżywczej. Wiem! Pewnie wielu z was doda coś od siebie. Oczywiście wpisujcie swoje propozycje! Pamiętajcie, że nie jest to pełna lista, a tylko wskazanie 5 warzyw i 5 owoców z kategorii „musisz to mieć w swoim menu”. To subiektywny wybór, wsparty również publikacjami na serwisie Authority Nutrition. Układając tę listę, sugerowałem się ogółem składników odżywczych zawartych w warzywach i owocach oraz wybrałem takie, które mają ich najwięcej i są wskazane z punktu widzenia sportów wytrzymałościowych. Poza tym, zawężając listę do 10 warzyw i owoców, na coś musiałem się zdecydować. Stawiam na:

1. Rzeżucha

  • bogata w sole mineralne, żelazo i magnez. Powinna być w menu osób, które poddawane są długiemu i ciężkiemu wysiłkowi
  • wskazana przy zaburzeniach krążenia i chorobie wieńcowej, osteoporozie
  • bogactwo wapnia! Druga roślina po orzechach laskowych
  • wzmacnia i oczyszcza organizm
  • dawniej była lekiem na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry
  • działa moczopędnie (Wskazana przy chorobach nerek, ale zalecana jest ostrożność w ilości jej spożywania. Może doprowadzić do stanów zapalnych pęcherza)

rzezucha diet_luty2016

2. Kapusta pekińska

  • zawiera bardzo dużo beta-karotenu (prowitaminy A)
  • zmniejsza negatywne skutki spożycia alkoholu (mówiąc wprost, jest dobra na kaca!)
  • zapobiega anemii i obrzękom
  • podnosi odporność
  • ma komplet niezbędnych dla zdrowia witamin z grupy B
  •  największa wartość to: magnez, wapń, kwas foliowy, żelazo i potas. Dwa ostatnie pierwiastki znajdują się w największej ilości w zewnętrznych liściach

 

kapusta diet_luty2016

3. Botwinka 

  • pobudza apetyt
  • posiada duże właściwości odkwaszające
  • odtruwa organizm
  • z uwagi na wiele cennych składników pomaga w koncentracji
  • zawiera substancje, których działanie podobne jest do działania estrogenów
  • posiada dużą zawartość żelaza dlatego wskazana jest dla vegetarian, wspomaga procesy krwiotwórcze i zapobiega anemii
  • pomaga zwalczać stres

botwina diet_luty2016

 

4. Burak

  • pierwsze miejsce w walce z rakiem
  • zdolność hamowania lub cofania rozwoju komórek rakowych
  • składniki zawarte w buraku zwalczają wolne rodniki
  • dzięki azotanom spowalnia wchłanianie się tlenu – wolniej się męczymy
  • wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek! Legalny doping dla sportowców!
  • skutecznie obniża ciśnienie tętnicze, zapobiega chorobom serca
  • wspomagają pracę wątroby
  • odkwasza organizm!
  • składniki wspomagające procesy spalania tłuszczu!
  • przyspiesza przemianę materii i hamuje apetyt na słodycze
  • naturalny detoks – eliminuje mocznik z organizmu
  • obniża poziom cholesterolu
  • obecność betainy i tryptofanu wpływa na obniżenie stresu, kłopotów ze snem
  • Rzymianie używali buraki jako afrodyzjaki. Burak zawiera bor, który bezpośrednio wpływa na produkcję hormonów odpowiedzialnych za popęd seksualny i libido.

burak diet_luty2016

5. Szpinak 

  • właściwości antynowotworowe
  • chroni przed miażdżycą
  • przeciwutleniacze: beta-karoten, witamina C, luteina
  • działanie antystresowe (bogate źródło magnezu)
  • obniża podatność na stres, zapobiega bólom i zawrotom głowy
  • obniża ciśnienie krwi i reguluje pracę serca
  • duża zawartość kwasu foliowego, który zapobiega wadom układu nerwowego płodu
  • bogaty w witaminę K i B (obniżenie cholesterolu, opóźnianie procesów starzenia się)

szpinak diet_luty2016

 

Czas na owoce! Zobacz, co jest na naszej liście w pierwszej piątce!

6. Awokado

  •  4 razy więcej przywajanego antyrakowego likopenu z pomidorów, jeśli spożywamy równocześnie awokado!
  • więcej potasu niż w bananach
  • reguluje ciśnienie krwi
  • obniża poziom cholesterolu
  • reguluje ciśnienie krwi
  • owoc o dużej zawartości zdrowych tłuszczów! Można stosować zamiast masła
  • średniej wielkości awokado (270 g) = 41 g tłuszczu
  • przeciwdziała nowotworom prostaty i piersi
  • potas, likopen, witaminy C, A, E, B, luteina i zeaksantyna

awokadno diet_luty2016

 

7. Cytryna 

 

cytryna poprawka_luty2016

 

8. Truskawki 

  • pektyny = oczyszczanie jelit
  • wapń i fosfor = wzmocnienie kości, zębów, poprawa pracy mięśni
  • właściwości odkwaszające
  • chronią przed anemią
  • zawiera więcej witaminy C niż owoce cytrusowe
  • witaminy z grupy B, witamina PP, (zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów i przewodu pokarmowego)
  • bogactwo soli organicznych = poprawa przemiany materii

truskawka diet_luty2016

9. Pomarańcza 

  • 1 pomarańcza w zależności od wielkości = 100% lub 50% dziennej zalecanej dawki witaminy C
  • doskonałe źródło błonnika i flawonoidów wzmacniających działanie witaminy C
  • źródło beta-karotenu i witamin z grupy B
  • kwas foliowy wspomaga prawidłowy rozwój mózgu
  • D-limonen zapobiega różnym rodzajom raka
  • antyoksydanty wspomagają odporność
  • zawiera flawonoidy (hesperydyna), która zmniejsza cholesterol
  • chroni przed chorobami układu krążenia

pomarancza diet_luty2016

10. Limonka 

  • wzmacnia kości i system nerwowy (wapń, fosfor i potas)
  • właściwości odtruwające
  • zmniejszają zakwaszenie! (dzięki zawartości wapnia, a także fosforu)
  • zapobiega niestrawności i przykremu zapachowi z ust, będącego efektem zaburzeń trawiennych
  • wspomaga proces leczenia astmy!

limonka top10_luty2016

Udostępnij nas na Facebooku!

 

facbook-like-and-share-thumbs-up

 

 

 

 

 

 

Podoba Ci się jak i o czym piszemy?     
Redaktor Naczelny Akademii Triathlonu. Triathlon uprawiam amatorsko od 2009 roku. Startuję głównie na dystansach Ironman 70.3 oraz Ironman. Moje rekordy życiowe to 4h 30 minut w IM 70.3 Haugesund w Norwegii i 10h w pełnym Ironmanie w Kopenhadze. Od 2016 roku jestem również redaktorem naczelnym Business Insider Polska, serwisu biznesowo-informacyjnego, który w ciągu 3 lat od pojawienia się na rynku stał się drugim najpopularniejszym serwisem biznesowym w Polsce i pierwszym z rodziny Business Insidera w Europie. Miesięcznie czyta go około 6 mln unikalnych użytkowników. W Business Insider i Onet.pl prowadzę program „Na Czasie” W latach 2001 - 2016 byłem dziennikarzem radiowym i telewizyjnym. Pracowałem m.in. w Radiu TOK FM, jako zastępca redaktor naczelnej, szef informacji, prowadzący "Poranek TOK FM”. Przez 6 lat byłem związany z TVN24, gdzie prowadziłem magazyn "Polska i Świat”. Byłem również gospodarzem takich programów jak: "Magazyn 24 godziny", "Cały ten świat", "Serwisy informacyjne". 8 listopada 2018 roku, na rynku ukazała się moja pierwsza powieść biograficzna pt.: "Najlepszy. Gdy słabość staje się siłą", która po miesiącu wskoczyła na listę bestsellerów Empiku. Do dziś sprzedano ponad 50 tysięcy egzemplarzy. Książka opowiada o losach Jerzego Górskiego - legendy polskiego triathlonu.

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here