101 porad trenerskich! Zaczynamy!

8
8

Triathlon to dyscyplina bardzo dynamiczna i nie myślę tu tylko o samych zawodach. Ciągle coś się zmienia, pojawia coś nowego. Najwięcej dzieje się w kwestii sprzętu, ale i inne aspekty nie stoją w miejscu. Stale trzeba szukać odpowiedzi, rozwiązań, iść z duchem czasu. Po kilkunastu latach tej całej pogoni czasem łatwo zapomnieć, że kiedyś było się na początku. Moje pierwsze starty robiłem w piance surfingowej bez rękawów i z nogawkami do kolan. Nie wiedziałem czym ten sprzęt różni się od neoprenów moich kolegów, przecież pianka to pianka. To tylko przykład, ale fora internetowe i grupy na portalach społecznościowych pełne są takich i podobnych zagadnień. Co więcej pewne kwestie się nie starzeją, bo nowych zawodników stale przybywa. Chcą oni zacząć swoją przygodę z tri i trafiają na całą masę znaków zapytania. Niespodzianki do potęgi trzeciej.

 

To wszystko zainspirowało nas, by zaproponować w tym roku cotygodniowy cykl artykułów, w którym grupa starych wyjadaczy, w tym ja, a także trenerzy z Labosport Polska – Marcin Florek, Filip Szołowski i Krzysztof Augustyniak – będzie starała się odpowiadać na nurtujące was pytania. W każdym tygodniu będziemy brać na warsztat jedno wybrane zagadnienie. Pytać może oczywiście każdy, nie tylko ci, którzy są na początku swojej drogi. Nie obiecujemy, że na wszystko będziemy wstanie odpowiedzieć. Zapewne nie wszystkie odpowiedzi nie wszystkich zadowolą, bo niekiedy będą naszą subiektywna opinią np. ja zrobiłbym tak… co przecież nie oznacza, że jest to jedyna słuszna droga. Dla nas odpowiadających to też będzie ciekawe doświadczenie, bo kto wie, czy nas gdzieś nie zagniecie… Nie na każde pytanie znamy też odpowiedź, co nie znaczy, że nie będziemy jej szukać! To jak, zaczynamy? Czego chcielibyście się dowiedzieć? Pytania zadawajcie proszę w komentarzach poniżej, a także pod kolejnymi artykułami z tej serii.

8 KOMENTARZE

  1. Ja trochę z innej beczki. Czy jeśli zawodnik na dystansie 1/2 IM ma rower z przewagą koloru niebieskiego, to może włożyć strój, gdzie dominuje kolor czerwony? I co w takim przypadku z kolorystyką bidonów ?

  2. Hej, ja też mam kilka pytań dotyczących odżywiania.
    1. Jak zaplanować odżywianie w triathlonie (np dystans 1/2IM).
    2. Czy można wyliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne w triathlonie?
    3. Jaka powinna być proporcja odżywek spożywanych w dystansie? Żele, izo, woda batony itp.

    Wiem, że odpowiedzi na powyższe pytania można uzyskać przez doświadczenie i metody prób i błędów. Interesuje mnie jednak czy istnieją jakieś metody do planowania powyższych kwestii.

  3. Witam, pytanie odnośnie zakładek. Kiedy zacząć robić/robić cały rok/jak często per tydzień/msc, biorąc pod uwagę, że sezon zaczynamy na przełomie czerwca/lipca? Jak zwiększać i kontrolować intensywność aby poprawnie wyznaczyć ją na zawodach i nie zajechać się po pływaniu lub rowerze?

    Drugie odnośnie kontroli pulsu w okresie przygotowań a przełożeniu tego na zawody. Co proponujecie, zawody – pulsometr off i jazda na samopoczucie czy kontrola i każda dyscyplina wg. „planu”.

  4. Coś zaczyna się dziać. Przyklasnę razem z Arkiem, może to rozrusza ten portal, po „krótkim” maraźmie. Co do pytań to dołaczam się do Łukasza czy można łączyć takie treningi dowolnie tzn. napierw rower/bieg a potem siła, czy tak jak Łukasz proponuje siła a potem bieg/rower?

  5. Co z łączeniem treningów siłowego i wydolnościowego? Dla tych, co to mają mało czasu. Czy można łączyć mocny trening siły np. 50 minut fitnessu, ćwiczeń z ciężarami i ciężarem własnego ciała i później bieganie lub rower. Jeśli tak, to czy tylko lekkie rozbieganie (jak długo?) czy można zastosować jakiś mocniejszy bodziec?

  6. Czy amator ma w zimie robic tzw. baze?! Sa opinie, ze to nie jest wlasciwa droga i powinien zaczynac to wiosna. Oczywiscie mowimy o tzw. normalnym, klasycznym sezonie startowym w lecie. Jak wspomnial Arek, sa na pewno rozne uwarunkowania ale bardziej chodzi o ogolne zasady.

  7. Super idea! Zacznę pierwszy. Chodzi mi o proporcję treningu tlenowego do pozostałych i jak to się zmienia w poszczególnych makrocyklach. Czy np. tzw. baza w tlenie wykonywana w treningu kolarskim ma przełożenie na trening biegowy, czy po prostu każda dyscyplina powinna mieć odpowiedni procent ,,tlenu”. Zdaje sobie sprawę, że odpowiedź jest uwarunkowana różnymi czynnikami…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here