Automasaż – jak można wspomóc proces regeneracji?

1

Self Myofascial Release (SMR) to technika masażu, którą możemy sami wykonać przy pomocy specjalnych wałków. Różne rodzaje wałków do rozciągania zaadoptowane zostały na stałe w treningach sportowych i fitness. Mamy wałki długie i krótkie różniące się twardością pianki i tworzywa z jakiego są wykonane, jak również te najnowsze, z różnego rodzaju kolcami, czy wypustkami działającymi mocno na punkty spustowe w naszym organizmie. Sportowcy z większą masą mięśniową najchętniej sięgają po te twardsze i solidniejsze, gdyż tylko wtedy osiągają efekt rozluźnienia tkanek, natomiast młodzież i początkujący powinni zacząć od tych miękkich, nie powodujących mocnego ucisku na tkanki.

{gallery}walek{/gallery}

Aby zrozumieć koncepcje zastosowania wałka, na początek kilka podstawowych słów o działaniu narządu ruchu. Składa się on z kości , mięśni i stawów które ze sobą współpracują. Rozwój i czynności każdego elementu są od siebie uzależnione. Zaburzenie jednego z nich prowadzi do kompensacji polegającej na zwiększeniu zakresu ruchów sąsiadujących stawów, przejęcia roli jednego segmentu przez drugi, doprowadzając do przemęczenia tkanek i nieprawidłowego ruchu, dając początek cyklowi skumulowanych obciążeń, co rzecz jasna prowadzi do kontuzji. Zastosowanie wałka i aplikacja są łatwe i pozwalają zarówno osobom aktywnym jak i prowadzącym siedzący tryb życia na szybką reakcje związaną z napięciem tkanek. Wykorzystując koncepcję akupresury i automasażu, używając wagi swojego ciała uciskamy lub masujemy bolące miejsca zmniejszając napięcie w mięśniach. Regularne jego stosowanie pozwala na rozluźnienie mięśni i powięzi , wpływa na zmniejszenie zrostów i blizn powstałych podczas urazów. Poprawienie elastyczności tkanek miękkich przyśpiesza proces ich regeneracji przez co zmniejsza się ryzyko urazów wynikających z przykurczu i sztywności mięśni. Zwiększenie ukrwienia mięśni, działanie na punkty spustowe w mięśniach, rozciągnięcie i wydłużenia zarówno mięśni jak i powięzi powoduje, że może być stosowany zarówno na początku jak i po treningu. Jest jednak kilka przeciwskazań do stosowania wałka: nowotwory, cukrzyca, problemy z żyłami , otwarte rany, osteoporoza, RZS, złamania i egzema. Również po zastosowaniu wałka ( nie w trakcie) nie powinno się odczuwać bólu i mieć śladów w postaci siniaków.

 

Technikę masowania mięśni poszczególnych partii i zastosowanie wałka w treningu przedstawimy w kolejnych artykułach. Artykuł pochodzi ze strony SportConnect, z którym Akademia Triathlonu współpracuje.

1 KOMENTARZ

  1. Jak słynny nie tak dawno temu the stick (TheStick.com) który nawet można było zobaczyć na expo przy okazji imprez biegowych rozmaitych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here