brett sutton
Home Poradnik Bieg Poradnik. Więzadła i łuki stopy.

Poradnik. Więzadła i łuki stopy.

czwartek, 29 listopada 2012 Napisane przez  Dariusz Kowalski

Rysunki: Aleksandra Kowalska Rysunki: Aleksandra Kowalska

Dzis kolejna część poswięcona motoryce, w szczególnosci konstrukcji stopy.

Każdy miał kiedyś pewnie okazję obejrzeć swoją stopę, nawet ją pomacać, powyginać, ponaciągać. Jak się okazuje czynności te nie są wcale proste, stopa stawia spory opór. Dodatkowo stopa nie jest płaska. Jej kości są ustawione tak, że składają sie w łuki, które są utrzymywane przez silne więzadła. Podstawowe więzadła wzmacniające stopę leżą po jej dolnej, podeszwowej stronie, co pokazano na poniższym rysunku.

 

17. Wiezadla spodu stopy z opisem

 

Więzadło podeszwowe długie przyczepione jest do dolnej powierzchni kości piętowej, kości sześciennej oraz podstaw kosci śródstopia.

 

Więzadło podeszwowe piętowo – łódkowe rozciągnięte jest od podpory kości skokowej do tylnej powierzchni kości łódkowatej. Ma ono istotne znaczenie dla zachowania łuków podłużnych stopy.

 

Więzadło podeszwowe piętowo-sześcienne, leżace pod więzadłem długim, podczepione jest do dolnej części kosci piętowej z jednej strony i do kości sześciennej z drugiej strony.

Te trzy więzadła w największej mierze odpowiedzialne są za wysklepienie naszej stopy, czyli charakterystyczne łuki, przedstawione poniżej.

 

17. Luki stopy z opisem

 

To, że stopa ma kształ łukowaty widać po jej odcisku. Zostawia go pięta, zewnętrzna krawędź oraz poduszki śródstopia i palców. Stopa ma dwa łuki podłużne, boczny i przyśrodkowy, oraz jeden łuk poprzeczny, rozciągający się w poprzek stopy a nie pokazany na powyższym rysunku.

Ważniejszym i wyższym z łuków podłużnych jest łuk przyśrodkowy. Łuk jest tworzony przez kości piętową, skokową, łódkowatą, trzy kości klinowate (patrz artykuł „Poradnik – wielka stopa") oraz pierwsze trzy kości śródstopia.

Bardziej spłaszczony i niższy jest łuk boczny. Tworzony jest przez kości piętową i sześcienną oraz czwartą i piątą kość śródstopia.

Trzeci łuk, łuk poprzeczny, ciągnie się w poprzek stopy i wsparty jest z obu stron na łukach podłużnych. Łuk poprzeczny tworzony jest przez kości śródstopia, kość sześcienną i trzy kości klinowate.

Prawidłowa długość i siła ścięgien gwarantuje mocne łuki stopy, co z kolei jest naturalnym amortyzatorem w trakcie biegania. Elastyczne łuki podłużne i poprzeczny działają w trakcie przetaczania stopy jak amortyzatory. Płaskostopie oznacza ni mniej ni więcej tylko mocno spłaszczony łuk podłużny przyśrodkowy, skutkiem czego stopa mocno przylega do podłoża i traci swoje właściwości amortyzacyjne, a kość skokowa opuszcza się głębiej pomiędzy kość łódkowatą i piętową.

 

W rozważaniach niniejszych pominąłem płaszcz mięśniowy stopy zarówno wierzchniej jak i spodniej strony, który oczywiście również odgrywa niebagatelną rolę w „trzymaniu" kształtu stopy. Chciałbym jednak jeszcze wspomnieć o czymś, co jest ni to ścięgnem ni to mięśniem, czyli o rozcięgnie podeszwowym, pokazanym na poniższym rysunku.

 

17. Rozsciegno z opisem

 

Rozcięgno podeszwowe kryje się pod amortyzująca warstwą tłuszczu na spodzie stopy, okrytej grubą skóra. Rozcięgno otacza i pokrywa mięśnie podeszwy. Przyczepione jest do kości piętowej, biegnie przez całą długość stopy i łączy się z każdym z palców. Spaja ze sobą części stopy, podtrzymuje łuki, ale przede wszystkim działa jak sprężyna. Przy każdym kroku na przemian rozciąga się i kurczy przekazując i odzyskując energię skurczu łydki na przetoczenie stopy.

Szerzej o rozcięgnie pisaliśmy w artykule o "Terapii rozcięgna podeszwowego"

 

Z powyższych rozważań wynikają teoretyczne wnioski związane z bieganiem naturalnym. Można rzec, że biegać naturalnie ze śródstopia powinny jedynie osoby z wysokimi łukami stopy. Osoby z płaskostopiem nie są predystynowane do barefoot running i powinny raczej skupić się na wspomaganiu butami amortyzowanymi.

W każdym zaś przypadku należy dbać o wzmocnienie naturalnych mechanizmów amortyzujących stopy poprzez bieganie po plaży, krosy po kamieniach czy chodzenie po nierównym terenie. Doskonałym sposobem na jest również bieganie na boso po trawie. Stopa wzmocniona takimi ćwiczeniami, regularnie wplatanymi w trening, poniesie nas nawet przez ostatnie kilometry do upragnionej mety Iron Mana, czego wszystkim łukom podłużnym i poprzecznym życzę.

7 Liczba komentarzy:

  • ^ Dariusz Kowalski poniedziałek, 03 grudnia 2012 08:52 Umieszczone przez: Dariusz Kowalski

    Aby z głową podchodzić do biegania naturalnego, czyli ze środstopia lub całej stopy podam dwa przykłady z naszych niedzielnych testów mechaniki biegu.
    Jedna osoba z niskim łukiem podłuznym stopy i nadmierną pronacją - tutaj może być wskazanie do wplatania do treningu biegania naturalnego. Na boso po trawie, po piasku, chodzenie po kocich łbach itp. Efektem powinno być wzmocnienie stopy, zmniejszenie pronacji i poprawienie łuków podłużnych stopy.
    Drugi przypadek, osoba biegająca naturalnie ze śródstopia, z bardzo wysokim wysklepieniem stopy, jednak z zanikiem łuku poprzecznego. Tutaj bieganie naturalne powinno być wręcz zabronione, ponieważ lądując na przedzie stopy, przy bardzo słabym łuku poprzecznym i supinacją, powodujemy bardzo duże obciążenia na staw skokowy oraz mięśnie łydki. Przyczyną jest całkowity brak naturalnej amortyzacji stopy. Wskazaniem jest zmiana butów na wysoką piętę i bieganie z pięty, aby uruchomić procesy amortyzacji, których wadliwa stopa jest pozbawiona.
    Przyjęliśmy już do świadomości bike fitting jako element niezbędny w długodystansowej jeździe.
    Przyjmijmy jako drugi element konieczność dopasowania butów do stopy i mechaniki naszego biegu.

  • ^ Adam Kwaśniewski niedziela, 02 grudnia 2012 19:42 Umieszczone przez: Adam Kwaśniewski

    @ Szymon Wrzesień
    To zależy, co rozumiemy przez bieganie naturalne. Teoretycznie - zmniejsza obciążenie stawów kolanowych. Im bardziej lądujemy pod własnym środkiem ciężkości (co automatycznie wymusza lądowanie na śródstopiu), tym bardziej wykorzystujemy do amortyzacji łuk stopy i ugięte nogi w kolanie. Dla lubiących naukowe podejście więcej informacji - http://www.posetech.com/library/dr-02-04-004.html

    Natomiast zwiększa się wtedy praca w kostce, obciążenie ścięgna Achillesa, pracuje mięsień dwugłowy uda. Przy zbytnim unoszeniu pięty mogą boleć łydki

    Generalnie - warto, ale powoli z adaptacją, może ona zająć nawet do 6 miesięcy

  • ^ Szymon Wrzesień sobota, 01 grudnia 2012 01:37 Umieszczone przez: Szymon Wrzesień

    Czy bieganie naturalne dla osoby z nadwagą może prowadzić do płaskostopia?
    Jak bieganie naturalne wpływa na stawy kolanowe?

  • ^ Łukasz Grass piątek, 30 listopada 2012 10:18 Umieszczone przez: Łukasz Grass

    Ja też zdecydowanie bardziej wolę bieganie bez amortyzacji. Polecam "Urodzonych biegaczy".

  • ^ Łukasz piątek, 30 listopada 2012 10:08 Umieszczone przez: Łukasz

    Fantastyczny artykuł, i super rysunki! Oby tak dalej ;)

    @Artur Pupka:
    Jeżeli chodzi o płaskostopie i bieganie naturalne muszę Panu przyznać rację. Od 2 lat biegam w butach przeznaczonych do biegania naturalnego: ostatnio sprawdzałem stan swojego płaskostopia, i okazało się że stopa zdecydowanie się zmieniła - ku lepszemu.

  • ^ Szymon Wrzesień piątek, 30 listopada 2012 00:47 Umieszczone przez: Szymon Wrzesień

    Uwielbiam te rysunki!
    Pozdrowienia dla córki :-)

  • ^ Artur Pupka czwartek, 29 listopada 2012 22:41 Umieszczone przez: Artur Pupka

    U osob z plaskostopiem bieganie naturalne, boso lub z minimalna amortyzacja moze przywrocic prawidlowy uklad stopy, szczegolnie jesli chodzi o luki stopy. Odpowiada za to rozciegno podeszwowe. Ale faktycznie, trzeba taki rodzaj biegania wplatac stopniowo w swoj plan treningowy.

Zostaw komentarz

Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie wymagane pola oznaczone gwiazdką (*).
Dozwolony jest podstawowy kod HTML.

Blogi

Ostatnie wpisy Pokaż wszytkie

stat4u
Website Security Test