brett sutton
Home Blogi Moj sposob na brak czasu

Moj sposob na brak czasu

Październik 29, 2014 22 Komentarze Triathlon Andrzej Stepien

Wspominalem o tym juz wczesniej ale dzieki przerwie w treningach po maratonie w koncu mam czas opisac plik ktory zbudowalem juz troche temu i pozwolil mi zaoszczedzic sporo czasu a przede wszystkim odebral wiele wymowek zarowno w treningu jak i w zywieniu. Mimo ze podobnych aplikacji istnieje sporo chociazby na telefon komorkowy, zadna nie byla w pelni rozwiazaniem dla mnie a poniewaz Excela w miare rozumiem zbudowalem sobie wlasna. Plikiem oczywiscie chetnie sie podziele jak ktos chce chociaz musze zaznaczyc ze jest on bardzo prosty i pewnie podatny na bledy.

 

 

Zalozenia przy budowie pliku byly takie:

 

1. O ile zarys treningu moge zaplanowac na dlugie miesiace do przodu, szczegoly tego co bede robil i co jadl moge zaplanowac max tydzien do przodu;

2. Czasu nie bede mial wiecej wiec trzeba optymalnie wykorzystac ten ktory mam- na treningach oszczedzac nie bede, ale gotowanie i zakupy dosyc latwo da sie zrobic szybciej odpowiednio planujac;

3. Trenujac duzo musze byc pewien ze mam wystarczajaca dawke odpowiedniej energii inaczej w najlepszym wypadku bol glowy - zeby to osiagnac musze miec przepisy ktore da sie zrealizowac wpadajac do lokalnego sklepu w drodze z pracy albo zamowic wszystko przez internet raz/dwa razy w tygodniu.

 

 

Plik jest po angielsku bo po pierwsze mieszkam i pracuje w UK, po drugie uzywa go tez moja dziewczyna ktora jest Wegierka a po trzecie na firmowym laptopie mam Excel'a w wersji EN. Glowny ekran wyglada tak:

 

 

MainView

 

 

 

Zaczynajac od prawej strony trzy wskazniki pokazuja mi ile w danym tygodniu procentowo zjem wegli, bialka i tluszczu. Jako amator nie mam jeszcze doswiadczenia wiec ustawiam je zgodnie z tym co znajduje w internecie. Korzystajac ze strony "NutritionData" na powyzszym obrazku szykujac sie do maratonu, podajac swoje parametry ustalilem ze potrzebuje mniej wiecej 50% wegli, 15% tluszczu i 35 bialka. Oczywiscie ustalajac posilki na tydzien nie jestem w stanie utrzymac dokladnie takich proporcji, ale patrzac na trzy wskazniki moge mniej wiecej sie do tego zblizyc.

 

Gorny wykres pokazuje ile w danym dniu potrzebuje kalorii (moje dzienne minimum + to co spale na treningu). To akurat dosyc latwo da sie obliczyc przy pomocy wielu aplikacji na telefon, dla biegania mam juz po prostu doswiadczenie. Drugi element to suma kalorii ktora zjem- czyli to co zaplanowalem gotowac caly tydzien. Wykres nizej pokazuje ile minut w danym dniu musze planowac na trening, to pomaga mi planowac dzien. Cztery 'guziki' na gorze pozwalaja mi dodac nowy przepis, dodac nowe zawody (szczegoly), ustalic standardowa dawke kalorii ktora potrzebuje dziennie nawet jesli nic nie robie a takze wspomniane wczesniej wskazniki ile wegla, bialka i tluszczu powinienem zjadac.

 

Pierwszy 'przycisk' na gorze z lewej strony pozwala mi zaplanowac posilek. Bazujac na przepisach ktore wczesniej wpisalem (i ciagle dodaje) naciskajac go dostaje ekran pozniej: Mam do wyboru albo samodzielnie wybrac sniadanie, obiad, kolacje i inne na dany dzien albo pozwolic Excelowi wylosowac zeby nie bylo za nudno. Na powyzszym ekranie widac rowniez wszystkie wartosci odzywcze oraz ich sume dla calego dnia. Moge wiec na poczatku tygodnia zaplanowac co bede jadl wiedzac ile i kiedy bede mial czasu.

 

meals

 

Kiedy juz zaplanuje co bede jadl kolejny 'przycisk' sluzy mi do wypisania skladnikow i planu na caly tydzien (lub konkretne dni). Excel zsumuje mi co musze kupic i stworzy liste, tak zebym mogl sobie ja wydrukowac i wchodzac do sklepu miec konkretny plan gdzie ide i co do koszyka wrzucam nie tracac czasu. Klikajac na 'Shop Online' moge po prostu kupic skladniki w sklepie internetowym.

 

pivots

 

Excel otworzy wtedy Internet Explorer i znajdzie skladniki w angielskiej porownywarce cenowej- jest to serwis ktory pozwala zbudowac sobie koszyk produktow spozywczych a nastepnie porownac ile zaplacilbym za nie w ktorym sklepie- moge wtedy bezposrednio przeniesc sie do tego sklepu i kupic rzeczy na przyklad na 3 dni ktore przywioza mi do domu albo do pracy (poczatkowo chcialem to robic na tydzien ale wszystko psulo sie juz po trzecim dniu :)).

 

online

 

Kolejny przycisk pozwala planowac mi trening. Dzien po dniu moge planowac co bede robil a takze dodac szczegoly. Bardzo latwo moge zmieniac caly plan jesli w tygodniu wypadnie cos nieprzewidywalnego. Tutaj rowniez wpisuje ile kalorii spale robiac dane cwiczenia. Jedna z wiekszych wad jaka dostrzeglem to ze nie moge podzielic na dyscypliny tego planu- nie moge na przyklad wpisac ze w poniedzialek robie basen i bieganie, narazie ratuje sie wpisujac Basen/Bieganie i sume czasow, w przyszlosci chce stworzyc podobny plik tylko do treningu.

 

activityplan

 

Ostatnia funkcja warta uwagi to mozliwosc wyswietlenia wszystkich wspomnianych parametrow dla calego miesiaca:

 

monthly

 

 

 

Dziele sie tym poniewaz po pierwsze mam nadzieje ze kogos natchnie do zbudowania czegos podobnego i podzielenia sie pomyslami a po drugie jak zwykle- wszelkie rady i pomysly mile widziane. Za chwile zaczne przygotowanie do 2015 gdzie glownym startem bedzie Gdynia- zamierzam zbudowac kolejny plik juz czysto treningowy gdzie bede mogl sobie mierzyc tetno, kadencje, czasy itd i patrzec w ktora strone to idzie. Tym plikiem chetnie sie podziele jak ktos chce chociaz oczywiscie jest on bardzo ograniczony i pewnie ma sporo bledow.

O autorze

Maratończyk amator, w Triathlonie nowy ale zakochany od pierwszego startu.
Zobacz inne wpisy tego autora

Komentarze (22)

Grzegorz Markowicz 2014-11-10 19:03:25

@ dzieki za plik. Teraz trzeba spróbowac go zastosowac w praktyce

Andrzej Stepien 2014-11-10 12:13:25

Dzieki jeszcze raz wszystkim- przepraszam za tygodniowe opoznienie, plik wraz z instrukcja wlasnie wyslalem i mam nadzieje ze bedzie wiernie sluzyl. Z gory przepraszam ze jak wspomnialem, nie jest to profesjonalnie napisany program i trzeba troche kompromisow. Jeszcze raz zycze wszystkim udanego planowania. Nawiazujac do slow Lukasza- ciezko pracuje nad rowerem bo to moja najslabsza dyscyplina i poprawiam plywanie ale wszystkim moge obiecac ze przynajmniej w bieganiu w 2015 ze mna na pewno powalczycie :).

Łukasz Grass 2014-11-04 15:53:30

Andrzej, Gratuluje mega nakladu pracy i pomyslu! No i wytrwalosci, w korzystaniu z tabelki. :) z takim profesjonalnym podejsciem nie watpie, ze zrealizujesz cele na 2015 :)

Marek Bania 2014-11-04 13:32:41

Plik wygląda imponująco. Jesli jest możliwość, proszę o przesłanie na adres [email protected]

Dziękuję.

Mateusz Karmowski 2014-11-03 22:38:44

Świetne, jeśli można to też poproszę na [email protected]

Marek Strześniewski 2014-11-03 16:16:08

@Andrzej, jeśli coś kupuje on-line to przeważnie Piotr&Paweł ale przeważnie wysyłam w bój gosposie, która kupuje na bazarkach i sobie znanych sklepikach. @Piotr, jakie zdjęcie? jaki 2003 rok? co jest grane? Będziemy musieli te kwestie przegadać na Gali!

Sławek Lamparski 2014-11-03 15:40:03

Fajna sprawa z tą rozpiską. Mi właśnie brakuje czegoś takiego do zmotywowania się.- Mój email - highflyer88(at)gmail.com

Artur Mieloch 2014-11-02 06:41:03

Kosmos :) to ja też poproszę [email protected]

Michał Ostrowski 2014-11-01 08:19:44

To ja też poproszę [email protected] W wolnym czasie, którego właściwie nie mam, robię dla siebie taki tri odpowiednik run-log.com (aplikacja internetowa, nie Excel), chciałbym też tam kiedyś zaimplementować taki moduł żywnościowy - może coś uda mi się podpatrzeć w Twoim pliku :) Staram się jak najbardziej wykorzystać dzień i taki planer, jak Twój, pomoże mi (mam nadzieję) zapanować nad moim prywatnym chaosem dietetycznym.

Marcin Stajszczyk 2014-10-31 16:34:01

To fakt Andrzej, kultura żywienia tam to porażka, znalazłeś na to sposób:) podziwiam Cie za pomysł i realizacje! w listopadzie będę tydzień w stanach i zawsze jak tam jestem to powalają mnie reklamy telewizyjne pseudo żywności a jak w programie kulinarnym ktoś potrafi zrobić własnoręcznie sałatkę z trzech składników to zostaje bohaterem narodowym:)
Zaloguj się aby komentować

Blogi

Ostatnie wpisy Pokaż wszytkie

stat4u
Website Security Test