brett sutton
Home Zdrowie Dieta Czy dostarczasz wystarczająco dużo witaminy D?

Czy dostarczasz wystarczająco dużo witaminy D?

wtorek, 03 stycznia 2017 Napisane przez  Adrian Kapusta

W okresie zimowym warto zwrócić uwagę na witaminę D, która gra istotną rolę w strukturze naszych kości, wspomaga układ odpornościowy i ma wpływ na wydolność organizmu. Niedobór tej witaminy może powodować uczucie braku motywacji do działania i słabość mięśni. Witamina D wspomaga wchłanianie wapnia. Wapń jest najważniejszym składnikiem naszych kości, ma pozytywny wpływ na ciśnienie krwi, wzrost czy dobrą pracę mięśni. Także zmniejsza ryzyko złamań.

 

Przy odpowiednim poziomie witaminy D w organizmie następuje szybsza regeneracja mięśni po ciężkich treningach oraz odczuwamy mniejsze zmęczenie. U sportowców trenujących ponad 20 godzin tygodniowo, łatwo o niską odporność organizmu. Witamina D wspomaga układ odpornościowy, dzięki czemu łatwiej uniknąć choroby.

 

Żyjąc w Polsce, zimową porą wszyscy jesteśmy narażeni na niedobór tej witaminy z powodu zbyt słabego nasłonecznienia. Lecz kiedy już pojawią się bardziej słoneczne dni, używanie kremów z filtrami także blokuje tę witaminę. Filtr SPF 15 blokuje w 99% syntezę witaminy D. Według norm przyjętych w Polsce dzienne zapotrzebowanie na witaminę D u osoby dorosłej to 800 - 2000 IU* zależnie od masy ciała.

 

Najlepszym sposobem na dostarczenie witaminy D jest przebywanie na słońcu, już od 5 do 30 minut, w zależności od pigmentu skóry jesteśmy w stanie przyswoić dawkę 1500 - 2000 IU witaminy D. Im skóra jaśniejsza tym szybciej ten proces zachodzi. Wystarczy odsłonić ręce, nogi i twarz. No tak, ale mamy zimę, a kąt padania promieni słonecznych najkorzystniejszy jest w okresie od kwietnia do września. W takim razie pozostaje nam dieta z naciskiem na produkty o wysokiej zawartości witaminy D. Najbardziej bogatymi produktami w witaminę D są tłuste ryby takie jak: dorsz, dziki łosoś czy makrela. Jeżeli chciałbyś suplementować witaminę D w tabletkach musisz wiedzieć, że jest znacznie słabiej przyswajalna. Przed przystąpieniem do suplementacji najpierw zbadaj krew na poziom witaminy D w organizmie.

 

Poniżej produkty, które zawierają witaminę D.

 

Olej z wątroby dorsza 1 łyżka - 1400 IU

Śledź 100 g - 1400 IU

Dziki łosoś 100 g - 1000 IU

Halibut 100 g - 900 IU

Makrela 100 g - 550 IU

Łosoś hodowlany 100 g -  250 IU

Tuńczyk 100 g - 200 IU

Mleko 220 g - 100 IU

Jajko 1 szt. - 25 IU

Ser 30 g - 12 IU

 

*IU - International Units - Międzynarodowe Jednostki


Adrian Kapusta

Adrian Kapusta

Adrian jest certyfikowanym trenerem USA Triathlon Coach.

 

StopkaAdrianKapusta

 

Największą pasją Adriana i Roksany Kapusty jest świat triathlonu. 

Na bieżąco śledzą informacje i przedstawiają je czytelnikom Akademii Triathlonu.

 

Jesteśmy na Facebooku: 

Adrian 

 

Roksana

 

1 Komentarz

  • ^ Karol Staszewski środa, 04 stycznia 2017 19:48 Umieszczone przez: Karol Staszewski

    Specjalistom nie jestem i może się nie znam, ale...Z tego co mi wiadomo w pierwszej kolejności badania na zawartość witaminy D(25OH).
    Ja np. od roku biorę 8000 dziennie(w sytuacjach osłabienia np w tym okresie zimowym nawet 12000) i dodatkowo witaminę K2 MK7 forte, tj ok 75 jednostek. W tym czasie poziom wit D mam ok 57-60, przy normie 50-70. Raz na dwa miesiące(letnie) dałem się namówić aptekarce, że to za dużo, zmniejszyłem do 2000 i poziom i tak spadło do 35.
    Co do zostawania na słońcu to też nie jest takie proste. Trzeba by wystawić ponad 70% ciała na działanie promieni słonecznych po godzinie 12 na ok 30 min., a potem najlepiej nie myć się przez 48h. Ponieważ wit D wytwarzana jest w tym czasie i absorbowana. A prysznic po opalaniu wszystko niweczy.
    Może dla niektórych to są herezje, ale warto doczytać, przebadać się i testować(zwiększając dawki). Po ustaleniu jednej dawki, badanie wykonuje się dopiero po 3 miesiącach(tyle jest mniej więcej potrzebne, żeby poziom się ustabilizował).
    Faktycznie dużo wit D jest w rybach, ale jakość tych ryb i ich skażenie może przynieść więcej szkody niż pożytku :/
    Szczególnie olej z wątroby dorsza.

Zostaw komentarz

Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie wymagane pola oznaczone gwiazdką (*).
Dozwolony jest podstawowy kod HTML.

Blogi

Ostatnie wpisy Pokaż wszytkie

stat4u
Website Security Test