brett sutton
Home Trening Metodyka treningu Posezonowa jazda w grupie

Posezonowa jazda w grupie

piątek, 02 października 2015 Napisane przez  Filip Szołowski

Większość z Was jest już po sezonie triathlonowym, czy też po wydłużonym sezonie triathlonowo-biegowym. Na pewno myślicie o odpoczynku lub aktywnej regeneracji po długich miesiącach treningów. Zastanowić się jednak trzeba, czy nie warto wykorzystać przyzwoitej pogody, która jeszcze panuje za oknem i nauczyć się lepszego panowania nad rowerem, lepszego wchodzenia w zakręty i… jazdy w grupie. Termin nauki jazdy w grupie na „po sezonie” jest nie przypadkowy, bo właśnie teraz nie ryzykujemy tego, że stracimy sezon przez upadek, czy kolizję. Nauka ta przyda nam się z pewnością w przypadku, gdy będziemy chcieli pojechać na wspólny trening, czy obóz ze znajomymi.

 

USTAWKA KOLARSKA
Bardzo popularne w większych miast są tzw. „ustawki kolarskie”, na których można pojechać „po kole”. Przed rozpoczęciem tego typu treningu należy pamiętać o podstawowych zasadach. Przede wszystkim na „ustawkach” obowiązuje jazda w grupie, a wszelkiego rodzaju lemondki, przystawki, czy kierownice czasowe nie są mile widziane. Jeśli już posiadasz rower czasowy, to pod żadnym pozorem nie kładź się na lemondce w środku grupy, a ew. tylko na jej początku lub na samym końcu, gdy nie spowodujesz zagrożenia dla innych uczestników treningu.

 

JAKI ROWER NA TRENING W GRUPIE?
Na treningach w grupie kolarskiej nie przyjeżdżaj na rowerze czasowym, bo ten w niczym nie pomoże. Główne różnice jakie można zauważyć pomiędzy zwykłą szosą a rowerem czasowym (zwanym także triathlonowym), to różne kierownice, a także kąty nachylenia ramy, które wymuszają odmienną pozycję. W przypadku roweru szosowego pozycja jest wycofana, a zarazem jest bardzie wyprostowana, w stosunku do jazdy na rowerze czasowym, przy którym siodło mamy ustawione bliżej kierownicy, co umożliwia nam położenie się na lemondce i zastosowanie bardziej aerodynamicznej pozycji. Ponadto rower szosowy posiada tzw. baranek, na którym zamontowane są klamko-manetki umożliwiające zmianę biegów oraz kontrolę nad hamulcami w dowolnym momencie bez względu na chwyt górny, czy dolny. W przypadku roweru czasowego hamulce i przerzutki mamy zamontowane oddzielnie, a główną pozycją jest pozycja leżąca, przy której bez zbędnych ruchów możemy zmieniać biegi w zależności od ukształtowania terenu.

 

20150930 abc_jazdy_w_grupie_AT_FS1

 

BEZPIECZEŃSTWO
Kolejną bardzo istotną sprawą, o ile nie najważniejszą jest bezpieczeństwo! Podczas jazdy w grupie pamiętaj, o jeździe w kasku. Chcąc nie chcąc jazda w grupie może być bardzo kontaktowa i niebezpieczna. Osoby początkujące nie potrafią z reguły jeździć jak po sznurku, i dosyć często mogą zdarzyć się różnego rodzaju wypadki, czy kraksy. Dlatego nalży pamiętać, aby zawsze (w szczególności jadąc w środku peletonu) zachować spokój, jechać równolegle do krawędzi jezdni, unikać gwałtownego hamowania i nie robić tzw. „rybek” czyli nie powodować nagłej zmiany toru jazdy, która kończy się przeważnie otarciem koła o koło, a w konsekwencji wywrotką. Jadąc w grupie należ również zdjąć słuchawki i wsłuchiwać się w rytm grupy. Słuchanie muzyki podczas takiego treningu powoduje brak koncentracji oraz niesłyszenie nadjeżdżających pojazdów oraz sygnalizacji padających w peletonie.

 

PODSTAWOWE ZNAKI
W peletonie kolarskim obowiązuje pokazywanie dziur, samochodów stojących na poboczach itp. Dlatego niezwykle ważne są znaki jakimi posługujemy się podczaj jazdy w grupie, które przedstawiamy na poniższej grafice.

 

handsignal

 

GDZIE JEŹDZIĆ W GRUPIE?
Chciałbym poprosić Was o pomoc w stworzeniu listy miejsc gdzie można przyjechać na ustawkę w Waszych miastach. Swoje miejsca dodawajcie w komentarzach. Ja zaczynam od mojego miasta:

Kielce, ul. Radiowa – niedziela, godz. 10:00.

Filip Szołowski

Filip Szołowski

Wspólnie z Marcinem Florkiem jest założycielem firmy LABOSPORT Polska, która specjalizuje się w organizacji imprez sportowych oraz indywidualnym planowaniu treningu dla wyczynowców i amatorów. Ich podopieczni osiągnęli m.in. podium w Ironman 70.3 w kategorii PRO, złoty medal Mistrzostw Polski Elity w Triathlonie, złoty medal Mistrzostw Polski Seniorów w pływaniu długodystansowym na 10km oraz podium w zawodach serii Mistrzostw Świata Elity w Motocrossie. Filip w przeszłości był czołowym polskim zawodnikiem, reprezentantem kraju oraz wielokrotnym medalistą Mistrzostw Polski Seniorów w Triathlonie.

logo

Zostaw komentarz

Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie wymagane pola oznaczone gwiazdką (*).
Dozwolony jest podstawowy kod HTML.

Blogi

Ostatnie wpisy Pokaż wszytkie

stat4u
Website Security Test