brett sutton
Home Aktualności Newsy Rowerowa autostrada w Niemczech. Zero samochodów!

Rowerowa autostrada w Niemczech. Zero samochodów!

sobota, 16 kwietnia 2016 Napisane przez  Łukasz Grass

Foto: Regionalverband Ruhr Foto: Regionalverband Ruhr

W Niemczech oddano niedawno do użytku pierwszy, pięciokilometrowy odcinek autostrady dla rowerzystów, która połączy dwa miasta północno-zachodniego landu Nadrenia - Północna Westfalia: Duisburg i Hamm. Będzie to 100km wolnej od samochodów szerokiej trasy oznaczonej pasami, z wystarczającą przestrzenią do wyprzedzania. Szerokość drogi to 4 metry! Rowerowa autostrada jest budowana częściowo na niewykorzystywanych torach kolejowych! Docelowo myśli się o stworzeniu całej sieci takich autostrad, która połączy największe miasta, tworząc alternatywną sieć dróg krajowych (an alternative national network). Niemcy jako pierwsi na świecie zbudowali autostradę dla samochodów*, a teraz myślą o stworzeniu pierwszej na świecie sieci autostrad rowerowych. Skala przedsięwzięcia zachwyca (180 milionów euro!), ale słusznie autor CityLab Feargus O'Sullivan zastanawia się, jakie będzie wykorzystanie tak potężnej sieci dróg rowerowych.

 

biek-niemcy1

 

Niemcy to przecież nie Holandia, gdzie w tak małym kraju wiele ważnych miast oddalonych jest od siebie o kilkadziesiąt kilometrów, chociaż z drugiej strony Holandii daleko do triathlonowych Niemiec, gdzie mamy już ponad 250 tysięcy triathlonistów amatorów. Ciekawe jest, jak szerokie będzie wykorzystanie tej potężnej inwestycji dla ruchu rekreacyjnego. 

 

niemieckie velo

 

*Za pierwszą autostradę można uznać AVUS wybudowany w 1921 w Berlinie (obecnie A115). Była to droga eksperymentalna, zbudowana do testów samochodów i do wyścigów, a pierwsza autostrada publiczna powstała w 1922-1924 we Włoszech i łączyła Mediolan z Varese i Como.

 

niemcy velo

 

Plany budowy sieci dróg rowerowych odciążających zakorkowane miasta ma również Monachium i Kolonia. Ten, kto jeździ co roku w austriackie lub szwajcarskie góry, mijając po drodze remontowane Monachium, ten wie, jak bardzo przyda się stolicy Bawarii alternatywna droga non-cars! W Polsce daleko jeszcze do tak komfortowych warunków jazdy rowerem. Wiele się zmienia, ale powoli, a już na pewno żadne miasto nie myśli o budowie ścieżek rowerowych w kontekście obecności na nich trenujących kolarstwo czy właśnie traithlon. W ubiegłym roku, przy okazji wypadku rowerzysty w Toruniu, przetoczyła się dyskusja na temat tego, czy amatorzy trenujący kolarstwo lub triathlon mają obowiązek korzystania ze ścieżki rowerowej, jeżeli wiadomo, że jadąc treningowo około 30km/h stwarzają większe zagrożenie dla bezpieczeństwa, niż gdyby jechali po drodze, po której poruszają się samochody. Ci z naszych czytelników, którzy mieli okazję trenować z nami na obozach u Piotra Sauerlanda na Majorce wiedzą, że obok dwupasmowych dróg dla samochodów znajdują się nie tylko szerokie pasy dla rowerzystów, ale równolegle ciągnie się alternatywna droga asfaltowa pozbawiona ruchu samochodowego! 

 

Marzy mi się taka sytuacja, kiedy polskie dwupasmówki i autostrady będą połączone równoległymi drogami dla rowerzystów. Kiedy jedzie się nowymi drogami ekspresowymi lub autostradą, można podziwiać biegnące obok drogi awaryjne, które niestety kończą się po kilku kilometrach lub przerywane są szutrowymi odcinkami. 

 

autostrada

 

Jakby to było wspaniale, gdyby można było z Warszawy dojechać do Poznania rowerem całkowicie bezkolizyjnie, po w pełni asfaltowej, szerokiej ścieżce, mijając po drodze atrakcje turystyczne i zatrzymując się w MOR-ach (Miejscach Obsługi Rowerzystów). Na wschodniej ścianie buduje się Green Velo i można już przejechać 2 071 km po oznakowanych trasach łącznikowych. Wygląda to imponująco, ale trzeba pamiętać, że mówimy o szlaku dla rowerów, którymi można pokonywać szutrowe odcinki. Utwardzonych, poprowadzonych po nowych drogach wyłączonych z ruchu samochodowego jest 289 kilometrów. 

 

green velo

 

 

Green Velo w liczbach (źródło: www.greenvelo.pl)

 

 

37
DNI
 

Tyle czasu trwał pierwszy przejazd turysty rowerowego szlakiem Green Velo, stanowiący część audytu trasy rowerowej(jeszcze przed jej wybudowaniem) w ramach przygotowań do kampanii promocyjnej szlaku w maju i czerwcu 2013 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

274
MILIONY
ZŁOTYCH
 

Albo 50 milionów EUR - tyle wynosi koszt budowy Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Dodatkowo ok. 25 milionów złotych zaplanowano na działania promocyjne oraz wspierające rozwój produktu turystycznego.

 

 

05
PARKÓW NARODOWYCH
 

Przez tyle parków narodowych prowadzi Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Cztery parki znajdują się w województwie podlaskim (kolejno Wigierski Park Narodowy, Biebrzański Park Narodowy, Narwiański Park Narodowy oraz Białowieski Park Narodowy). W województwie lubelskim na szlaku znajduje się Roztoczański Park Narodowy

 


 
 53 km

Tyle liczy długość szlaku Green Velo poprowadzona po nasypach dawnych linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

 

 

228
MOR-ÓW

 

 

Tyle miejsc obsługi rowerzystów będzie wybudowanych na szlaku. Wszystkie MOR-y będą wyposażone w bezpieczne stojaki rowerowe, ławy, stoły, wiaty, kosze na śmieci i tablice informacyjne. Dodatkowo niektóre MOR-y będą wyposażone w przenośne toalety oraz umywalki.

 

 

Więcej na www.greenvelo.pl 

 

 

 

 

Łukasz Grass

Łukasz Grass

Współzałożyciel, "Ojciec Dyrektor" Akademii Triathlonu.

wsin


Redaktor Naczelny polskiej wersji serwisu Business Insider


BI POLSKA_LOGO


Dziennikarz Radiowy i Telewizyjny
(TVN24, TVP1, TVP Polonia, Radio TOK FM, Polsat, Discovery Channel) 

 

Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego im. E.Piaseckiego w Poznaniu, kierunek trenerski. 

 

Autor powieści biograficznej o Jerzym Górskim pt.:  "Najlepszy" 


Autor książki "Trzy mądre małpy".
 
Triathlonista amator:

Dystans olimpijski = 2:15:38 (Elemental Triathlon Olsztyn 2014)

HalfIronman = 4h 30min (Haugesund 2013)

Ironman = 10 godzin 52 sek. (Dania, Kopenhaga 2014)

Uczestnik Mistrzostw Świata amatorów Ironman 70.3 w Las Vegas w kategorii M35 

 

Zapraszam do dyskusji i kontaktu na portalach społecznościowych:

 

Facebook - profil prywatny 

Twitter

Instagram

 

 

 

2 Liczba komentarzy:

  • ^ kamaci sobota, 16 kwietnia 2016 22:11 Umieszczone przez: kamaci

    Pierwsze autostrady rowerowe zbudowała Kopenhaga.

  • ^ Michał Czech sobota, 16 kwietnia 2016 13:57 Umieszczone przez: Michał Czech

    Istnieje pomysł połączenia dróg serwisowych wzdłuż przyszłej drogi ekspresowej Poznań-Wrocław. Czytałem, że Prezydent Rawicza o to zabiega, byłaby autostrada dla rowerzystów.

Zostaw komentarz

Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie wymagane pola oznaczone gwiazdką (*).
Dozwolony jest podstawowy kod HTML.

Blogi

Ostatnie wpisy Pokaż wszytkie

stat4u
Website Security Test