Poradnik, Zasady wg ITU cz.2 – odcinek rowerowy

0
6

Zasady wg ITU (International Triathlon Union), część 2 – odcinek rowerowy

 

Dziś druga część regulaminu ITU – zasady panujące na części rowerowej.

 

 

 

Zasady Rowerowe

 

5.1 Zasady ogólne

a.) Zawodnicy nie mogą :

(ii) Blokować innych zawodników

(iii) Jechać z nagim torsem

5.2 Sprzęt

b.) Rowery muszę spełniać poniższe wymagania :

(i) W wyścigach z draftingiem powinny mieć tradycyjną konstrukcję…

(ii) Rama nie może być dłuższa niż 2 metry i szersza niż 50 cm. dla zawodów z draftingiem. We wszystkich innych zawodach nie może być dłuższa niż 2 metry i szersza niż 75 cm.

(iii) Rama będzie mierzyć co najmniej 24 cm. od ziemi do środka suportu

(iv) Pionowa linia opuszczona z najdalszej części nosa siodełka przejdzie nie więcej niż 5 cm. przed i nie więcej niż 15 cm. za pionową linią osi suportu. Zawodnik nie może mieć możliwości zmiany tych ustawień w czasie trwania zawodów (rysunek na dole po lewej)

 

13. Rower wg ITU

 

(v) Odległość osi koła przedniego od osi suportu musi mieścić się w granicach 54 cm. i 65 cm. (rysunek u góry po prawej)

(vi) Owiewki są zabronione

(x) Numery startowe i naklejki dostarczone przez organizatorów muszą być naklejona na rower zgodnie z instrukcją bez żadnych innych alternatyw

c.) Obręcze :

(iii) Oba koła muszą być wyposażone w hamulec

(iv) Koło może być wymienione tylko w oficjalnym miejscy wymiany kół zorganizowanym przez orgów

(vi) Przy dozwolonym draftingu koła muszą spełniać poniższe cechy:


• Średnica kół musi zawierać się pomiędzy 55 cm. a 70cm. wliczając w to oponę

• Oba koła muszą mieć ten sam rozmiar

• Koła muszą mieć co najmniej 12 szprych

• Koła mogą być okrągłe płaskie lub owalne o szerokości nie większej niż 10cm.


d.) Kierownice :

(i) W zawodach z dopuszczonym podciąganiem kierownice muszą spełniać poniższe wymogi:


• Dozwolone są tylko tradycyjne kierownice

• Dopuszczone są nasadki na kierownice jeżeli nie są dłuższe niż najdalej wysunięta linia dźwigni hamulca

• Nasadki skierowane przodem do kierunku jazdy muszą mieć solidny mostek łączący obie najdalej wysunięte części nasadki

• Dźwignie hamulców muszą być zamontowane na kierownicy, nie zaś na nasadkach czasowych, nie mogą one wystawać przodem do kierunku jazdy

• Nie są dozwolone dźwignie przerzutek na zakończeniach nasadki czasowej skierowane przodem do kierunku jazdy

• Nasadki czasowe muszą być zamontowane równolegle do podłoża

• Uchwyty na bidony oraz bidony nie mogą być montowane na nasadkach czasowcyh


(ii) W zawodach z zabronionym draftingiem kierownice muszą spełniać poniższe warunki:


• Dozwolone są kierownice i nasadki, których długość nie wykracza poza przednie koło. Dwuczęściowe nasadki czasowe nie muszą być połączone mostkiem na ich końcach.

 

Jak widać mylna jest powszechna opinia, że na zawodach z dopuszczonym draftingiem nie wolno używać przystawek czasowych. Jak wskazuje punkt 5.2.d istnieje taka możliwość, jednak nakładki muszą mieć ściśle określony kształt. Najlepszym przykładem ich stosowania były zawody na olimpiadzie w 2012 r., w Londynie, gdzie wiele zawodniczek jechało z „małymi” lemondkami zamontowanymi na kierownicy. Takie obostrzenia wynikają z bezpieczeństwa kolarzy jadących w grupie. Typowe rogi przy kolizji z prędkością 60 km/h. z pewnością potrafią bez problemu wbić się w ciało kolarza jadącego przed nami. W przypadku jazdy samotnej – jak widać – restrykcje dotyczące kierownic czasowych praktycznie nie istnieją.

 

e.) Kaski :

(ii) Zabroniona jest jakakolwiek modyfikacja certyfikowanych kasków

(iii) Kask musi być bezpiecznie zapięty cały czas, kiedy zawodnik jest w posiadaniu roweru, czyli od chwili wzięcia go do ręki ze stojaka i postawienia na kołach aż do chwili odstawienia roweru na stojak.

(iv) Jeżeli zawodnik zjedzie z trasy rowerowej nie może odpiąć kasku wcześniej niż po całkowitym opuszczeniu granicy trasy rowerowej oraz po zejściu z roweru. Przed powrotem roweru na trasę oraz przed ponownym wejściem na rower zawodnik musi ponownie bezpiecznie zapiąć kask.

 

Tutaj sprawa wydaje się jasna – bezpieczeństwo przede wszystkim. W praktyce oznacza to założenie i zapięcie kasku w T1 jako pierwszej czynności przed chwyceniem do ręki roweru, oraz jako ostatniej czynności po odłożeniu roweru na stojak w T2.

 

g.) Wyposażenie zabronione :

(i) Poniższa lista zawiera wyposażenie zabronione, jednak nie jest ona zamknieta


• Słuchawki

• Szklane pojemniki

• Telefony komórkowe oraz inne urządzenia komunikacji elektronicznej


h.) Kamery wymagają zgody sędziego do ich użycia w trakcie jazdy. Dodatkowo wszelkie zdjęcia i filmy zostaną skopiowane przez ITU a ich wykorzystanie w celach komercyjnych wymagać będzie zgody ITU.

 

Jak widać nie jest dozwolony częsty na drogach widok kolarzy jadących w słuchawkach. Natomiast śmiało do celów prywatnych archiwów możemy pokusić się o filmowanie zawodów z roweru, jednak w tym celu musimy uzyskać zgodę sędziego zawodów.

 

5.5 Drafting

b.) Zawody bez draftingu :

(iv) Drafting oznacza wejście w strefę:


• Drafting za rowerem – Prostokąt o szerokości 3 m. Centrum 3m. pasa szerokości mierzone jest od osi przedniego koła. Długość pola draftingu jest różna dla różnych dystansów: 12 m. dla dystansu długiego oraz 10 metrów dla dystansów krótszych

13. Drafting strefa rower

• Każdy zawodnik może naruszyć strefę draftingu, jednak z widocznym wysiłkiem w celu wyjechania z niej. Musi ją opuścić w przeciągu 20 sekund.

• Drafting za samochodem – analogiczna strefa o długości 35 metrów i szerokości 5m od środka samochodu po każdej stronie

13. Drafting strefa samochod


(v) Naruszenie strefy podciągania dozwolone jest w poniższych przypadkach:


• Wyprzedzanie – 20 sekund

• Względy bezpieczeństwa

• 100 metrów przed i po strefie pomocy lub T1/T2

• Na ostrych zakrętach

• W miejscach dozwolonych przez organizatorów


(vi) Wyprzedzanie:


• Zawodnik jest wyprzedzony, kiedy koło wyprzedzającego zawodnika znajduje się przed jego kołem

• Zawodnik wyprzedzony musi opuścić strefę draftingu w ciągu 5 sekund

• Zawodnik wyprzedzany musi trzymać się linii jazdy po prawej stronie jezdni. W przeciwny wypadku jazda środkiem pasa przed wyprzedzającym zawodnikiem może być odczytana jako blokowanie.

 

Chciałbym zwrócić uwagę na punkt ostatni. Wielokrotnie na zawodach można zauważyć, że adepci triathlonu stosują się ściśle do reguł draftingu. Jednak w ferworze walki często zapominamy, że jazda środkiem pasa, bądź jego skrajem, będąc wyprzedzanym jest również przewinieniem, przewinieniem blokowania, które również podlega możliwości ukarania. A przede wszystkim blokuje drogę zawodnikom, którzy są o wiele szybsi od nas. Nie utrudniajmy im szybkiego wyprzedzania.

 

O zasadach biegowych oraz zasadach panujących w strefach zmian w kolejnym, trzecim i ostatnim odcinku o zasadach wg ITU.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here