Przygotuj się z nami do sezonu triathlonowego!

1
5

Chcesz poprawić swój wynik sportowy? A może chcesz ukończyć swój pierwszy w życiu triathlon? Jeśli na któreś z tych dwóch pytań odpowiesz TAK, to znaczy że trzeba brać się ostro do roboty! A w tym artykule podpowiemy jak zrobić to z głową i dlaczego warto korzystać z indywidualnych planów treningowych.

 

Jesień i zima to okres, kiedy wiele osób z powodu niesprzyjającej aury kończy lub mocno ogranicza swoje treningi. Są też i tacy, którzy okres roztrenowania potrafią przeciągnąć z 2-3 tygodni do 3 miesięcy, przez co ambitniejsze plany startowe mogą przerodzić się w coś zupełnie nieosiągalnego. Powód jest prosty! W sporcie zarówno amatorskim jak i wyczynowym, na wszystko potrzeba czasu i na wszystko odpowiedni czas przychodzi. I teraz właśnie zbliża się czas budowania fundamentu wytrzymałościowego na wiosnę i lato. Teraz jest czas na rozsądne określenie celów sportowych na rok 2014. Teraz jest czas na wybór strategii treningu. Czas, kiedy trzeba zmotywować się do wielu wyrzeczeń, by w sezonie przekonać się ile jesteśmy warci!

 

Teraz też jest czas, by zdecydować się na kogoś, kto wam w tym wszystkim pomoże. Oczywiście można trenować samodzielnie, czytając specjalistyczną prasę, można posiłkować się wiedzą bardziej doświadczonych kolegów. Wszystko to jest cenne. Nic jednak nie zastąpi treningu pod okiem profesjonalnego trenera!

Dlatego dziś sztab trenerski LABOSPORT Polska odpowie szczegółowo, na najczęściej zadawane przez zawodników pytania dotyczące indywidualnych planów treningowych. Postaramy się też przekonać was, że trening naprawdę warto oddać w ręce specjalistów.

 

Dlaczego warto korzystać z indywidualnych planów treningowych?

Dlatego, że jak sama nazwa wskazuje przygotowane są w oparciu o indywidualne możliwości zawodnika odnośnie dostępnego czasu na trening, poziomu sportowego i celów. W internecie można znaleźć całą masę ogólnych planów, podzielonych na stopień wytrenowania, rozpisanych pod konkretny cel np. ukończyć ”połówkę” w 5 godzin. Te plany jednak nie są szyte na miarę i w wielu przypadkach ich ślepa realizacja może w treningu wyrządzić większą szkodę, niż korzyść. Natomiast indywidualne plany są korygowane na bieżąco, z uwzględnieniem dostępności czasowej zawodnika w danym tygodniu, jego aktualnego stanu zdrowia, kondycji fizycznej, czy nawet zewnętrznych warunków atmosferycznych.

{gallery}labo_zdj{/gallery}

Jak ważne jest w triathlonie osobiste doświadczenie trenera?

W Polsce nie ma wielu trenerów triathlonu, a nauczyć się tej dyscypliny bez namacalnego obycia z nią podczas startów, jest bardzo trudno. Dlatego dobrze korzystać z usług kogoś, kto ma na swoim koncie wymierne sukcesy w karierze zawodniczej oraz trenerskiej jednocześnie. Kogoś, kto oprócz rozpisania samego planu treningowego, z własnego doświadczenia będzie mógł dać kilka cennych wskazówek. Na przykład: Jak trenować w głębokim śniegu? Jak ubierać się na treningi w niskiej temperaturze? Kiedy odpuścić trening? Jak czytać informacje, które daje organizm o zmęczeniu? W którym momencie zawodów przycisnąć? Jak ocenić kondycję osoby, z którą rywalizujemy na trasie? Kiedy pić i jeść podczas startów i treningów? Łącząc tę wiedzę, ze wspominaną już wcześniej wiedzą specjalistyczną, na temat treningu i jego odpowiedniego zastosowania, można zdziałać na prawdę wiele. Ten typ połączenia wiedzy teoretycznej z praktyką jest najcenniejszy!

 

Czy dzięki treningom rozpisanym przez specjalistę, raz na zawsze skończy się monotonia moich treningów?

Dokładnie tak! Mimo, iż triathlon jest akurat zróżnicowaną dyscypliną sportową i treningi pod jego kątem raczej nie są monotonne, w przeciwieństwie do samego pływania, samego kolarstwa, czy samego biegu. Dlatego dodatkową korzyścią z indywidualnych planów treningowych jest to, że trening każdej z dyscyplin jest inny. Optymalne bodźce treningowe wykorzystywane są w odpowiednich zakresach oraz okresach treningowych.

 

Czy trener i indywidualne plany treningowe to dobry motywator?

Tak, ale nie ukrywajmy, kto zmotywuje nas lepiej i trwalej niż my sami siebie. Każda motywacja zewnętrzna jest wskazana, ale najlepiej motywują stopniowo poprawiane osiągi i odpowiednio dobrany trening. A odpowiednio dobrany trening, to taki po którym, w trakcie przeróżnych testów zawodnik sam widzi swój progres. Lepsze czasy, niższe tętno lub niższą masę ciała. To zawodnika motywuje najbardziej do dalszej pracy. Ktoś, kto już się na niego decyduje, najczęściej jest już świadomym zawodnikiem i płacąc za opiekę trenerską, raczej nie pozwala sobie, by były to pieniądze wyrzucone w błoto. Choć są i tacy, którzy twierdzą, że od momentu jak zaczęli płacić za trenera, nagle wzrosła ich sumienność w wykonywaniu treningów.

 

Jak wygląda komunikacja z trenerem?

Kontaktować z trenerem można się mailowo i telefonicznie. Oprócz tradycyjnego kontaktu i prowadzenia dzienniczka treningowego, zachęcamy zawodników do uaktualnia swoich treningów w takich programach jak Garmin Connect, Training Peaks, Polar Personal Trainer czy Endomondo. Dzięki temu trener może kontrolować wykonany trening, tętno, prędkość, moc czy nawet trasę na której trenował zawodnik. To naprawdę daje trenerowi szerokie spojrzenie na wykonywaną przez podopiecznego pracę.

Ponadto mamy dwa rodzaje pakietów treningowych, które pod kątem samej komunikacji różnią się tym, że w pakiecie „PRO” kontakt z trenerem, analizę treningu czy modyfikację planu mamy nawet codziennie. Natomiast pakiet „STANDARD” jest dla zawodników, którzy nie potrzebują codziennego kontaktu z trenerem, mają usystematyzowaną pracę i zaplanowanie dla nich treningu jest bardziej przewidywalne.

{gallery}labo_zdj2{/gallery}

Czy rzeczywiście realizacja indywidualnych planów treningowych zapewni zawodnikowi progres?

Nie ma jednej recepty na odniesienie sukcesu w triathlonie, ale wyłączając przypadki losowe i problemy zdrowotne, w większości sami nasi zawodnicy mówią nam, że po pierwsze są zadowoleni z postępów i z tego, że mają znacznie mniej kontuzji, porównując do okresów, gdy trenowali sami. My natomiast co zawody robimy zestawienia naszych podopiecznych i ich wyników, porównując do wyników sprzed treningów z nami, czy też z wcześniejszymi „życiówkami”. Efekty widać gołym okiem. Przykładowo podczas Herbalife Triathlon Gdynia 2013 gdzie wystartowało 32 naszych podopiecznych, aż 15 trenujących pod naszymi skrzydłami zawodników poprawiało swoje rekordy życiowe, a 14 zawodników udanie debiutowało na dystansie ½ Ironman.

 

Jeśli to co przeczytaliście zachęciło was do podjęcia próby treningu na podstawie przygotowywanych przez LABOSPORT Polska indywidualnych planów treningowych, to zapraszamy do zakładki „Indywidulany plan treningowy” oraz na stronę www.labosport.pl gdzie znajdziecie szczegóły dotyczące oferty. Pamiętajcie! Stara prawda mówi, że „trenować trzeba z głową”, a my jeśli chodzi o triathlon głowę na prawdę mamy na karku 😉

 

logo laboNajwiększe sukcesy trenerskie LABOSPORT Polska:
– 3 miejsce Ironmna 70.3 Salsburg w kategorii PRO
– 6 miejsce w Mistrzostwach Świata w kategorii PRO na dystansie długim
– złoty medal Mistrzostw Polski Elity i zwycięstwo w Herbalife Triathlon na dystansie 1/2IM
– brązowy medal Mistrzostw Polski Elity podczas Herbalife Triathlon na dystansie 1/2IM
– 3 miejsce w klasyfikacji generalnej podczas Lotto Poznań Triathlon
– kwalifikacje na Mistrzostwa Świata Ironman 70.3 do Las Vegas w kategorii wiekowej
– medale Mistrzostw Polski Amatorów w Triathlonie
– złoty medal Mistrzostw Polski seniorów w pływaniu długodystansowym
– złoty medal Mistrzostw Polski w motocrossie
– brązowy medal w serii Mistrzostw Świata w motocrossie
– podopieczni LABOSPORT Polska ukończyli już ponad 500 triathlonów na dystansie od sprintu do Ironmana

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here