Psychologia dla sportowców

1
33

Dzisiaj swoją premierę ma książka „Psychologia dla sportowców”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Inne Spacery. Akademia Triathlonu objęła tę pozycję patronatem medialnym. Książka w oparciu o najnowszą wiedzę naukową podaje dziesiątki technik, dzięki którym każdy sportowiec, niezależnie od poziomu, poprawi swoje wyniki. Autorzy to naukowcy z wieloletnią praktyką w prowadzeniu drużyn i indywidualnych zawodników.

Podczas rywalizacji sportowej, nieważne w jakiej dyscyplinie i nieistotne, czy jesteś amatorem, czy olimpijczykiem, osiągasz punkt, w którym przestają się liczyć mięśnie, technika, umiejętności, siła. Na pierwszy plan wysuwa się to, co zadecyduje czy swój start zaliczysz do udanych. Zwyciężysz czy przegrasz. Co to takiego?
Gra z własną psychiką.
„Coś poszło nie tak”, „To nie był mój dzień” ─ tak sportowcy, amatorzy i zawodowcy, tłumaczą swoje porażki. Dokładają sobie treningów fizycznych i nawet nie pomyślą, że powinni trenować również umysł.
„Psychologia dla sportowców” zawiera kilkadziesiąt technik i ćwiczeń, które pomogą w osiągnięciu i utrzymaniu optymalnego stanu umysłu podczas treningów i startów w zawodach.
Kształtowanie motywacji, pewności siebie i koncentracji. Panowanie nad lękiem, nastrojem i emocjami. Korzystanie z wizualizacji oraz muzyki. To tylko niektóre aspekty psychologii sportu poruszane w książce.

Na najważniejszych zawodach ciała zawodników stających naprzeciwko siebie wytrenowane są na bardzo zbliżonym poziomie. Praktycznie cały świat trenuje na podobnym sprzęcie, stosuje podobne odżywki, metody treningowe są zbliżone. A jednak ktoś zawsze wygrywa i ktoś przegrywa. I to o ułamki sekund, milimetry, ułamki punktów… Co o tym decyduje? Sportowcy mówią: psychika lub łut szczęścia. Naszym zdaniem szanse „na pudło” wzrastają, gdy profesjonalnie trenujemy i ciało i „głowę”.

Każdy, kto ma do czynienia ze sportem wyczynowym na wysokim poziomie, wie, że wygrywa głowa. Książka wypełnia lukę w publikacjach praktycznej psychologii sportu na rynku polskim.

Katarzyna Matejczyk ─ psycholog sportu. 

AUTORZY
KarageorghismCostas I. Karageorghis to znany na całym świecie badacz psychofizjologicznego i poprawiającego wyniki sportowe działania muzyki. Jest autorem ponad setki artykułów związanych z psychologią sportu. Wyniki jego prac przedstawiały gazety z całego świata, m.in. New York Times, Wall Street Journal, Washington Post.
Jest docentem i szefem katedry na wydziale Sportu i Edukacji Uniwersytetu Brunel w Wielkiej Brytanii.

terrymPeter C. Terry to certyfikowany psycholog, wykładowca w Wielkiej Brytanii i Australii. Jako znany międzynarodowy specjalista psychologii sportowej był konsultantem ponad 100 znaczących imprez międzynarodowych, w tym igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharów świata i turniejów wimbledońskich.
Napisał trzy książki z zakresu psychologii sportu i około 150 artykułów naukowych. Obecnie wykłada psychologię na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Południowego Queensland w Australii.

Psychologia dla sportowców
Spis treści

Rozdział 1. Praktyka psychologii sportu ─ 25

W USA, u schyłku XIX wieku, Norman Triplett z Uniwersytetu Indiana wydał jedną z pierwszych publikacji, dotyczącą psychologii sportu, mówiącą o wpływie czynników psychologicznych na wyścigi rowerowe. Odkrył on, że obecność innego zawodnika „służy uwolnieniu uśpionej energii, niedostępnej w innych warunkach”. Obecnie nazywamy ten wpływ obecności innych facylitacją społeczną. Dziś już wiadomo, że obok treningu kondycyjnego, treningu siły, umiejętności, szybkości, gdy w szranki stają zawodnicy wytrenowani na najwyższym, a więc podobnym poziomie, decydujące znaczenie ma „głowa”.

Rozdział 2. Motywacja ─ 69 Skąd ją czerpać, jak ją utrzymać i w jaki sposób nią sterować

Napęd wewnętrzny – zawziętość i nieustępliwość (test)
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
Stan określany „Przepływem” i jak go osiągnąć (techniki)
Potrzeba dokonań a strach przed porażką (test)
Jak analiza wyników wpływa na motywację
Demotywacja i pogorszenie wyników – jak sobie radzić (techniki)
Jak maksymalizować motywację
Profilowanie wyników – co poprawić w treningu

 

Rozdział 3. Pewność siebie ─ 119 Bez pewności siebie nie da się osiągnąć sukcesów sportowych

Jak pewność siebie wpływa na wyniki
Źródła pewności siebie
Ocena pewności siebie (test)
Sterowanie pewnością siebie – trening, zawody, sytuacje życiowe (techniki)

 

Rozdział 4. Lęk ─ 167

„Kiedy były kapitan reprezentacji Anglii w piłce nożnej, David Beckham, posłał piłkę nad poprzeczkę strzelając karnego w meczu wyjazdowym z Portugalią w ćwierćfinałach Mistrzostw Europy w 2004 roku, jedynym możliwym wyjaśnieniem było to, że zjadł go lęk”.

Wpływ lęku na wyniki
Profil przygotowania umysłowego (test)
Rozpoznanie źródeł lęku (test)
Łagodzenie lęku (techniki)

 

Rozdział 5. Nastrój i emocje ─ 213 Jakie emocje są ci potrzebne, by osiągnąć profil góry lodowej – profil zwycięzcy.

Profil nastroju mistrza olimpijskiego (test)
Jak oceniając nastrój przewidzieć wynik sportowy (techniki)
Kontrola nastroju (techniki)
Jedzenie a nastrój
Muzyka a nastrój
Mowa wewnętrzna

Rozdział 6. Koncentracja ─ 253 „Jeśli podczas strzelaniny na ulicy nadal jesteś w stanie grać w tenisa, to właśnie jest koncentracja” – Serena Williams.

Czym nie jest koncentracja
Kierunek i zakres
Style koncentracji
Utrata i odzyskiwanie (techniki)
Trening koncentracji (symulacja, rytuały, centrowanie, wyzwalacze)

 

Rozdział 7. Wizualizacja i autohipnoza ─ 295 Dzięki wizualizacji i autohipnozie możesz uczestniczyć w zawodach i zaprogramować zwycięstwo w nich – nie ruszając się z kanapy.

Obrazy umysłowe a wyniki w sporcie
Jak działa wizualizacja (techniki)
Autohipnoza – pozytywne sugestie (techniki)

 

Rozdział 8. Siła dźwięku ─ 339 Muzyka pozwala trenować ciężej, łatwiej startować i szybciej się regenerować.
Muzyka a osiągnięcia sportowe
Synchronizacja
Dysocjacja
Kontrola pobudzenia
Synchronizacja muzyki z aktywnością
Muzyka a relaksacja i regeneracja

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here