brett sutton
Home Poradnik Rower Długość ramion korbowodu w rowerach czasowych

Długość ramion korbowodu w rowerach czasowych

środa, 23 września 2015 Napisane przez  Krystyn Lipiarski

Jednym z rzadziej analizowanych przez triathlonistów tematów związanych ze sprzętem kolarskim jest długość korb montowanych w rowerach czasowych.


Faktem jest, że wielu światowej klasy zawodników i coraz więcej amatorów używa obecnie korbowodów z krótszymi ramionami do ścigania się w triathlonie i do jazdy na czas. Jest to nowa tendencja, ponieważ tradycyjnie w rowerach czasowych montowano korby dłuższe (przeważnie o 5 mm) w stosunku do zamontowanych w rowerach szosowych, wychodząc z założenia, że dzięki dłuższemu ramieniu dźwigni osiągamy większy moment obrotowy. Trzeba przyznać, że ten typ myślenia reprezentuje nadal większość kolarzy szosowych w Polsce.


Warto dodać, że dobór długości korb był przedmiotem wielu analiz. Jedną z metod opublikował na swojej stronie Kirby Palm:


L(mm) = 2.16 x I(cm)


L - długość ramienia korb
I - długość nogi mierzonej od krocza do ziemi


Ponieważ w wielu przypadkach formuła dawała zaskakujące wyniki, autor wprowadził do niej liczne korekty.


Inną metodę proponował Bernard Hinault: obliczał po prostu 10% ze wzrostu kolarza.
Stosując zasadę doboru korb proporcjonalnie do długości nogi uzyskujemy bardzo dużą rozpiętość wyników. Dla zawodników o długości nóg (od krocza do ziemi) w zakresie 71- 91 cm potrzebne byłyby korby o długościach od 150 do 195 mm. Takiej różnorodności nie proponuje żaden producent.


Dan Empfield w swoim opracowaniu dotyczącym omawianej problematyki (Slowtwich, 16 marca 2009) wspomina jeszcze Edwarda Zimmermana, który powołując się na takich zawodników, jak Indurain, sugeruje użycie dłuższych korb w przypadku jazdy na czas i pokonywania górskich etapów. Wiąże to z dodatkowymi korzyściami wynikającymi z jazdy z niższą kadencją, występującą, jego zdaniem, w tego typu zawodach.

 

Powszechna wśród kolarzy zasada odnosząca się do doboru korb: „dłuższe są lepsze” załamała się po opublikowaniu w 2001 roku przez dr. Jima Martina pracy:
“Determinants of maximal cycling power: crank length, pedaling rate and pedal speed” (Eur J Appl Physiol (2001) 84: 413-418).

 

W ramach badań przeprowadzono testy, w których wzięło udział 16 zawodników, różnego wzrostu, którzy wykonywali sprinty trwające zazwyczaj nie dłużej niż 4 sekundy. Wykorzystano korbowody z ramionami o długościach: 120, 145, 170, 195 i 220 mm, a naukowcy, poza zachowaniem odpowiedniej odległości od pedałów do siodła, nie dokonywali korekt pozycji.


Wyniki były zaskakujące: nie było statystycznie żadnych różnic w uzyskiwanej maksymalnej mocy w przypadku trzech środkowych korbowodów (ramiona: 145, 170 i 195 mm).
Rezultaty uzyskane przez dr. Martina nie zostały jeszcze ostatecznie zinterpretowane, w związku z tym temat ten budzi nadal wiele kontrowersji.

 

W swoim artykule umieszczonym na stronie Cervelo, a dotyczącym powyższego tematu, Damon Rinard, inżynier Cervelo, zwraca uwagę, że długość korb jest tylko jednym z „ogniw łańcucha” służącego do przeniesienia siły kolarza, przyłożonej do pedałów, na mającą kontakt z podłożem oponę tylnego koła. Pozostałe elementy to średnica kół, ilość zębów tarcz korbowodu i kasety.


Aby sprawdzić, w jakim stopniu długość korby wpływa na przełożenia, warto odwiedzić stronę Sheldona Browna i zapoznać się z opracowanym przez niego kalkulatorem przełożeń: Sheldon Brown’s Online Gear Calculator ( http://sheldonbrown.com/gears).


Korzystając z powyższego kalkulatora można się przekonać, że w celu zachowania tego samego przełożenia, mając do dyspozycji rowery z różnymi długościami korb i kasetę o tej samej ilości zębów, należałoby zastosować następujące kombinacje tarcz korbowodu:

Długość korb

Ilość zębów w tarczach korbowodu

170 mm:

53/39

165 mm:

52/38

160 mm:

50/36

150 mm:

47/34

 

 

Za każdym razem, gdy w trakcie jazdy dobieramy odpowiednie przełożenia, zmieniamy kombinację ustawień: zębatka kasety/ zębatka korbowodu, więc możemy minimalizować wpływ długości ramion korbowodu na uzyskiwany moment obrotowy. Z powyższego wstępu mogłoby się wydawać, że długość korb nie ma tak naprawdę większego znaczenia. Tak jednak nie jest.

 

U triathlonistów i kolarzy jeżdżących na czas dłuższe korby mogą utrudniać jazdę. Gdy wydłużymy ramię korby o 2,5 mm, powinniśmy równocześnie obniżyć siodełko o taką samą wartość. W ten sposób parametry pracy nogi w dolnym położeniu korby pozostaną niezmienione. Jednak gdy noga znajdzie się w górnym martwym punkcie, oś pedału będzie bliżej tułowia nie o 2,5 lecz o 5 mm, co może wpłynąć niekorzystnie na siłę nacisku na korby w krytycznym górnym położeniu.
W ten sposób przeszliśmy do bardzo istotnego, z punktu widzenia optymalizacji pozycji na rowerze czasowym, zagadnienia: kąta zamknięcia biodra. Jest to kąt mierzony w górnym położeniu osi pedału, którego wierzchołkiem jest krętarz większy, a ramiona wyznaczają wyrostek barkowy i nadkłykieć boczny kości udowej („środek kolana”). W przypadku triathlonu jego wartość powinna wynosić 45-55 stopni. Jeżeli nasza pozycja jest prawidłowa: stabilna, wydajna i aerodynamiczna, to wydłużenie ramion korbowodu zmniejszy kąt zamknięcia biodra (w uproszczeniu udo zbliży się do tułowia), co prawdopodobnie pogorszy komfort i obniży efektywność pedałowania. W opisanym powyżej przykładzie wydłużyliśmy korby o 2,5 mm, jednak aby kąt zamknięcia biodra pozostał niezmieniony, konieczne byłoby podniesienie kierownicy o 5 mm, co być może zwiększyłoby powierzchnię czołową i pogorszyło aerodynamikę.


Istotnym elementem w rozważaniach na temat długości korb jest bowiem kąt pochylenia pleców. Odcinki kolarskie zawodów triathlonowych są rozgrywane przeważnie na płaskich odcinkach, w związku z tym głównym „przeciwnikiem” zawodników jest opór powietrza.


Spójrzmy więc na to w taki sposób: chcemy utrzymać agresywną pozycję czasową, ale tracimy moc, ponieważ kąt zamknięcia biodra jest zbyt mały. Jeżeli kąt pleców ma pozostać niezmieniony, to czynnikiem , który wpłynie na „otwarcie" kąta zamknięcia biodra jest właśnie skrócenie długości korb.

 

Wspomniany wcześniej Damon Rinard z Cervelo opisuje wyniki badań przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym. Uczestniczyli w nich czterej profesjonalni kolarze, którzy testowali korby o różnych długościach (od 165 do 180 mm). Wyniki nie wykazały jednoznacznie, czy zmiana długości ramion korbowodu wpływa na zmniejszenie oporu powietrza. W przypadku jednego kolarza skrócenie korb ze 180 do 175 mm zwiększyło opór powietrza, podczas gdy u pozostałych trzech nie uległ on zmianie lub obniżył się. U każdego z zawodników skrócenie korb poprawiło natomiast zakres pracy w stawie biodrowym i umożliwiło wykonanie innych zmian redukujących opór powietrza bez utraty komfortu i co najważniejsze bez obniżenia wytwarzanej mocy.

 

Rozważmy jeszcze jeden aspekt związany z zastosowaniem krótszych korb. Krótsze ramiona korb powodują zmniejszenie uzyskiwanego momentu obrotowego. W związku z tym zastosowanie krótszych korb wymaga, w celu utrzymania prędkości, zwiększenia częstotliwości pedałowania. Nie mamy tu jednak do czynienia z konfliktem, bowiem zwiększenie kadencji w jeździe na czas jest bardzo pożądane. Częstotliwość pedałowania jest oczywiście sprawą niezwykle indywidualną, ale w etapach czasowych, które trwają zazwyczaj mniej niż godzinę, kadencja nie spada poniżej 90 obrotów, a bardzo często jest wyższa niż 100. Mówiąc w uproszczeniu: kadencja wzrasta wraz z intensywnością. Dan Empfield sugeruje w swoim artykule przyjęcie jako wyjściowej częstotliwości opartej na FTP (funkcjonalnej mocy progowej – najwyższej mocy , jaką kolarz jest w stanie utrzymać podczas jednostajnego wysiłku trwającego około 60 minut) zwiększonej o 5 obrotów. Tak więc w długotrwałych zawodach triathlonowych możemy przyjąć poziom 80% FTP +5 , czyli 85 obrotów, a w godzinnej jeździe na czas: 98% FTP +5, czyli 103. Autor dodaje również, że tylko raz od 1960 roku rekord świata w jeździe godzinnej osiągnięto z częstotliwością pedałowania niższą niż 100 obrotów na minutę.

 

korba2


Damon Rinard opisuje swoje doświadczenia z pracy z profesjonalnymi kolarzami należącymi do drużyny Cervelo. Mimo, że wyniki badań dr. Martina nie zostały do końca wyjaśnione, to krótsze korby zamontowane w rowerach czasowych pomagają rozwiązać typowe problemy wynikające ze specyfiki pozycji aerodynamicznej. Jednym z nich jest zbyt mały kąt zamknięcia biodra, obniżający komfort i utrudniający uzyskanie maksymalnej mocy w górnym położeniu korby.


Krótsze korby stosują w rowerach również zawodnicy, którzy nie maja problemów z pozycją na rowerze, ale chcą być bardziej „aero”, obniżając podparcie ramion (kąt pleców).
Inżynier z Cervelo zaznacza, że niektórzy kolarze, z którymi pracował, używali długich korb i mieli świetne wyniki. Inni testowali krótsze, ale nie byli zadowoleni z rezultatów i wracali do dłuższych.


Jednak ci, którzy stosują krótsze korby podkreślają, że:
- pedałują z większą częstotliwością, zazwyczaj procentowo zwiększoną o tyle, o ile skróciła się długość ramion korbowodu. Różnica pomiędzy korbą 175 m i 165 mm wynosi 5% i zazwyczaj zawodnicy w takim stopniu zwiększają ilość obrotów korby na minutę.
- przystosowanie do krótszych korb następuje natychmiast. Kończyny dolne pracują w mniejszym zakresie ruchów, więc nie ma potrzeby przeprowadzania specjalnych treningów adaptacyjnych. Również wyższa kadencja nie musi być trenowana, ponieważ prędkość obrotowa stopy (przez to częstotliwość skurczu włókien mięśniowych) pozostaje niezmieniona.
- pozycja czasowa jest bardziej zbliżona do szosowej. Przyjmując pozycję czasową pochylamy tułów i rotujemy miednicę. Krótsze korby sprawiają, że kąt zamknięcia biodra jest nieco bliższy temu, który występuje w pozycji szosowej.
- w przypadku triathlonistów rozpoczęcie biegu po odcinku jazdy na rowerze jest łatwiejsze.

 

korba3

 

Biorąc pod uwagę opisane korzyści wynikające z zastosowania krótszych korb oraz ofertę producentów korbowodów (przede wszystkim Campagnolo, FSA, Rotora, Shimano i Srama) można zasugerować dla rowerów TT/Tri następujące kombinacje:

 

Rozmiar ramy

Długość korby

51 (S):

165 mm

54(M), 56 (L):

170 mm

58 (XL)

172,5 mm

61 mm (XXL)

175 mm

 


Mamy dla Was tradycyjnie zabawę, w której do wygrania są buty rowerowe-triathlonowe marki Lake. Nagroda ufundowana jest przez autora artykułu Wertykal.com.

Buty są w określonym rozmiarze, ale na pewno ktoś z Was taki rozmiar posiada. Wystarczy, że podacie swój rozmiar buta i pierwsza osoba, która szczęśliwie będzie miała ten rozmiar otrzyma od nas buty. Konkurs potrwa do 30.09.2015.

 

Czekamy również na komentarze i dyskusję dotyczącą artykułu.

Krystyn Lipiarski

Krystyn Lipiarski

 

Z wykształcenia architekt, pasjonat sportów wytrzymałościowych. Od 10 lat prowadzi, wraz z bratem, firmę Wertykal, zajmującą się dystrybucją i sprzedażą detaliczną profesjonalnego sprzętu kolarskiego. Wertykal ma w ofercie produkty legendarnych włoskich  marek: Campagnolo, Colnago, Wilier, 3T, Deda, Las, Briko, Castelli oraz kultowych marek z USA i Kanady: ISM Adamo, Lake, Xlab, Argon 18, Cervelo.

Od momentu zetknięcia się z profesjonalnym bike fittingiem, obsesyjnie szkoli się w tej dziedzinie w całej Europie. Przeszedł wszystkie stopnie wtajemniczenia Retul’a, w tym  dotyczące optymalizacji pozycji czasowej i triathlonowej oraz zapobiegania kontuzjom w kolarstwie, uzyskując tytuł Retul Master Fitter. Uczestniczy również w seminariach i szkoleniach organizowanych przez firmę Gebiomized.

Prowadzi blog: swietnapozycja.pl

Mimo, że jest związany z kolarstwem szosowym, trenuje  bieganie w Akademii Lekkoatletycznej Wioletty Frankiewicz.

 

 

wertykal

40 Liczba komentarzy:

  • ^ Iwona Brzezińska czwartek, 01 października 2015 10:49 Umieszczone przez: Iwona Brzezińska

    W naszej zabawie z rozmiarem butów trafił i je wygrał pirlo2122!
    Gratulujemy i skontaktujemy się mailowo.

  • ^ krisprince niedziela, 27 września 2015 23:18 Umieszczone przez: krisprince

    Rozmiar 44

  • ^ Robert1968 piątek, 25 września 2015 14:22 Umieszczone przez: Robert1968

    44,5

  • ^ KamilN czwartek, 24 września 2015 21:57 Umieszczone przez: KamilN

    Marcin, a napisane, a właściwie wygrawerowane, jest to na wewnętrznej stronie ramion korby.

  • ^ Krystyn Lipiarski czwartek, 24 września 2015 18:51 Umieszczone przez: Krystyn Lipiarski

    Marcin,
    Twoje korby mają długość 170 mm. Wcześniej jeździłeś na 165 mm.

  • ^ vanish czwartek, 24 września 2015 10:27 Umieszczone przez: vanish

    49

  • ^ marcin konieczny czwartek, 24 września 2015 10:15 Umieszczone przez: marcin konieczny

    jak rozumiem korba to jest to ramie do którego pedał jest przykręcony. Podałbym długość swoich ale nie wiem jak zmierzyć. To jest gdzieś napisane? (serio pytam)

  • ^ sguit czwartek, 24 września 2015 09:35 Umieszczone przez: sguit

    39,5

  • ^ Krystyn Lipiarski czwartek, 24 września 2015 08:42 Umieszczone przez: Krystyn Lipiarski

    Cancellara nie jest triathlonistą i nie musi biegać po rowerze , a ponadto ma nieprawdopodobna ruchomość w obrębie stawu biodrowego.
    Lens Armstrong jeździł na rowerze czasowym z korbami 175 mm , a na rowerze Tri z krótszymi: 165 mm

  • ^ Bartosz Litwin czwartek, 24 września 2015 06:09 Umieszczone przez: Bartosz Litwin

    47,5

  • ^ Łukasz O środa, 23 września 2015 21:38 Umieszczone przez: Łukasz O

    46,5

  • ^ Bartosz Zając środa, 23 września 2015 19:32 Umieszczone przez: Bartosz Zając

    40

  • ^ Paweł Kuratczyk środa, 23 września 2015 19:11 Umieszczone przez: Paweł Kuratczyk

    Rozmiar 50

  • ^ Dariusz Korecki środa, 23 września 2015 16:45 Umieszczone przez: Dariusz Korecki

    bardzo ciekawy artykuł i jak widać wśród elit to działa

    sam właśnie jutro będę to próbował zmniejszając długość z 175mm do 172.5mm

  • ^ rgawedzki środa, 23 września 2015 16:25 Umieszczone przez: rgawedzki

    Patrząc na to że Cancellara jeździ na 177.5 a wiadomo co potrafił zrobić dochodzę do wniosku że to jednak bardzo indywidualna kwestia. Dodatkowo zastosowanie krótrzych korb nie zawsze wiąze się ze zwiększeniem aerodynamiki i wzrostem komfortu jazdy... Czyli dalej pozostaje próbowanie :/

  • ^ Joasia środa, 23 września 2015 15:32 Umieszczone przez: Joasia

    37,5

  • ^ Joasia środa, 23 września 2015 15:32 Umieszczone przez: Joasia

    37,5

  • ^ Patryk środa, 23 września 2015 15:29 Umieszczone przez: Patryk

    39

  • ^ Julek środa, 23 września 2015 15:29 Umieszczone przez: Julek

    37

  • ^ Patryk środa, 23 września 2015 15:28 Umieszczone przez: Patryk

    38,5

  • ^ Asia środa, 23 września 2015 15:27 Umieszczone przez: Asia

    38

  • ^ cezarnation środa, 23 września 2015 15:11 Umieszczone przez: cezarnation

    47

  • ^ Andrzej Chudy środa, 23 września 2015 14:49 Umieszczone przez: Andrzej Chudy

    41

  • ^ Polowanie na buty środa, 23 września 2015 14:25 Umieszczone przez: Polowanie na buty

    76 PRZEBIJAM! :D

  • ^ Ryszard54 środa, 23 września 2015 14:19 Umieszczone przez: Ryszard54

    45,5

  • ^ Maciek C środa, 23 września 2015 14:14 Umieszczone przez: Maciek C

    47

  • ^ Pi środa, 23 września 2015 14:11 Umieszczone przez: Pi

    42,5

  • ^ Monika12 środa, 23 września 2015 14:10 Umieszczone przez: Monika12

    42

  • ^ Zup środa, 23 września 2015 14:09 Umieszczone przez: Zup

    41,5 :P

  • ^ Bogdan111 środa, 23 września 2015 14:09 Umieszczone przez: Bogdan111

    48

  • ^ Bożena środa, 23 września 2015 14:02 Umieszczone przez: Bożena

    46

  • ^ Piotrek środa, 23 września 2015 14:01 Umieszczone przez: Piotrek

    42,5 :)

  • ^ Norbert środa, 23 września 2015 13:58 Umieszczone przez: Norbert

    45

  • ^ scott_mtb środa, 23 września 2015 13:56 Umieszczone przez: scott_mtb

    46

  • ^ scott_mtb środa, 23 września 2015 13:55 Umieszczone przez: scott_mtb

    45

  • ^ Paweł Porczyk środa, 23 września 2015 13:53 Umieszczone przez: Paweł Porczyk

    45

  • ^ pirlo2122 środa, 23 września 2015 13:52 Umieszczone przez: pirlo2122

    43

  • ^ Waldek środa, 23 września 2015 13:06 Umieszczone przez: Waldek

    43,5

  • ^ zdzislaw44444 środa, 23 września 2015 13:01 Umieszczone przez: zdzislaw44444

    moj numer to 44

  • ^ KamilN środa, 23 września 2015 12:59 Umieszczone przez: KamilN

    44.5

Zostaw komentarz

Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie wymagane pola oznaczone gwiazdką (*).
Dozwolony jest podstawowy kod HTML.

Blogi

Ostatnie wpisy Pokaż wszytkie

stat4u
Website Security Test