brett sutton
Home RSS Aktualności 101 porad trenerskich! Zaczynamy!

101 porad trenerskich! Zaczynamy!

poniedziałek, 23 stycznia 2017 Napisane przez  Filip Przymusinski

Triathlon to dyscyplina bardzo dynamiczna i nie myślę tu tylko o samych zawodach. Ciągle coś się zmienia, pojawia coś nowego. Najwięcej dzieje się w kwestii sprzętu, ale i inne aspekty nie stoją w miejscu. Stale trzeba szukać odpowiedzi, rozwiązań, iść z duchem czasu. Po kilkunastu latach tej całej pogoni czasem łatwo zapomnieć, że kiedyś było się na początku. Moje pierwsze starty robiłem w piance surfingowej bez rękawów i z nogawkami do kolan. Nie wiedziałem czym ten sprzęt różni się od neoprenów moich kolegów, przecież pianka to pianka. To tylko przykład, ale fora internetowe i grupy na portalach społecznościowych pełne są takich i podobnych zagadnień. Co więcej pewne kwestie się nie starzeją, bo nowych zawodników stale przybywa. Chcą oni zacząć swoją przygodę z tri i trafiają na całą masę znaków zapytania. Niespodzianki do potęgi trzeciej.

 

To wszystko zainspirowało nas, by zaproponować w tym roku cotygodniowy cykl artykułów, w którym grupa starych wyjadaczy, w tym ja, a także trenerzy z Labosport Polska - Marcin Florek, Filip Szołowski i Krzysztof Augustyniak - będzie starała się odpowiadać na nurtujące was pytania. W każdym tygodniu będziemy brać na warsztat jedno wybrane zagadnienie. Pytać może oczywiście każdy, nie tylko ci, którzy są na początku swojej drogi. Nie obiecujemy, że na wszystko będziemy wstanie odpowiedzieć. Zapewne nie wszystkie odpowiedzi nie wszystkich zadowolą, bo niekiedy będą naszą subiektywna opinią np. ja zrobiłbym tak… co przecież nie oznacza, że jest to jedyna słuszna droga. Dla nas odpowiadających to też będzie ciekawe doświadczenie, bo kto wie, czy nas gdzieś nie zagniecie... Nie na każde pytanie znamy też odpowiedź, co nie znaczy, że nie będziemy jej szukać! To jak, zaczynamy? Czego chcielibyście się dowiedzieć? Pytania zadawajcie proszę w komentarzach poniżej, a także pod kolejnymi artykułami z tej serii.

Filip Przymusinski

Filip Przymusinski

Felietonista Akademii Triathlonu. Współzałożyciel, zawodnik i trener w UAM Triathlon Poznań.

 

Zaczynał od pływania, potem przyszedł czas na kolarstwo.  W 2001 roku rozpoczęła się przygoda z triathlonem. Długoletni członek Kadry Narodowej i reprezentant kraju, wielokrotny medalista Mistrzostw Polski. Obecnie startujący na dystansach długich. Ukończył poznańską Akademię Wychownia Fizycznego, zdobywając w 2008 roku tytuł magistra na specjalności trenerskiej. Obecnie wykłada w Studium Wychowania Fizycznego i Sportu na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (trzykrotnie wyróżniany nagrodą rektora za pracę dydaktyczną i sportową).

8 Liczba komentarzy:

  • ^ Marek Strześniewski środa, 25 stycznia 2017 21:53 Umieszczone przez: Marek Strześniewski

    Ja trochę z innej beczki. Czy jeśli zawodnik na dystansie 1/2 IM ma rower z przewagą koloru niebieskiego, to może włożyć strój, gdzie dominuje kolor czerwony? I co w takim przypadku z kolorystyką bidonów ?

  • ^ Przemysław Trzaska środa, 25 stycznia 2017 15:30 Umieszczone przez: Przemysław Trzaska

    Hej, ja też mam kilka pytań dotyczących odżywiania.
    1. Jak zaplanować odżywianie w triathlonie (np dystans 1/2IM).
    2. Czy można wyliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne w triathlonie?
    3. Jaka powinna być proporcja odżywek spożywanych w dystansie? Żele, izo, woda batony itp.

    Wiem, że odpowiedzi na powyższe pytania można uzyskać przez doświadczenie i metody prób i błędów. Interesuje mnie jednak czy istnieją jakieś metody do planowania powyższych kwestii.

  • ^ Maciekk środa, 25 stycznia 2017 13:40 Umieszczone przez: Maciekk

    Witam, pytanie odnośnie zakładek. Kiedy zacząć robić/robić cały rok/jak często per tydzień/msc, biorąc pod uwagę, że sezon zaczynamy na przełomie czerwca/lipca? Jak zwiększać i kontrolować intensywność aby poprawnie wyznaczyć ją na zawodach i nie zajechać się po pływaniu lub rowerze?

    Drugie odnośnie kontroli pulsu w okresie przygotowań a przełożeniu tego na zawody. Co proponujecie, zawody - pulsometr off i jazda na samopoczucie czy kontrola i każda dyscyplina wg. "planu".

  • ^ Jakub Masiuk wtorek, 24 stycznia 2017 17:05 Umieszczone przez: Jakub Masiuk

    aha i jeszcze jedno czy będzie tylko 101 porad czy więcej ? ;-)

  • ^ Jakub Masiuk wtorek, 24 stycznia 2017 17:04 Umieszczone przez: Jakub Masiuk

    Coś zaczyna się dziać. Przyklasnę razem z Arkiem, może to rozrusza ten portal, po "krótkim" maraźmie. Co do pytań to dołaczam się do Łukasza czy można łączyć takie treningi dowolnie tzn. napierw rower/bieg a potem siła, czy tak jak Łukasz proponuje siła a potem bieg/rower?

  • ^ Łukasz Grass wtorek, 24 stycznia 2017 14:00 Umieszczone przez: Łukasz Grass

    Co z łączeniem treningów siłowego i wydolnościowego? Dla tych, co to mają mało czasu. Czy można łączyć mocny trening siły np. 50 minut fitnessu, ćwiczeń z ciężarami i ciężarem własnego ciała i później bieganie lub rower. Jeśli tak, to czy tylko lekkie rozbieganie (jak długo?) czy można zastosować jakiś mocniejszy bodziec?

  • ^ Artur Pupka wtorek, 24 stycznia 2017 11:21 Umieszczone przez: Artur Pupka

    Czy amator ma w zimie robic tzw. baze?! Sa opinie, ze to nie jest wlasciwa droga i powinien zaczynac to wiosna. Oczywiscie mowimy o tzw. normalnym, klasycznym sezonie startowym w lecie. Jak wspomnial Arek, sa na pewno rozne uwarunkowania ale bardziej chodzi o ogolne zasady.

  • ^ Arkadiusz Cichecki wtorek, 24 stycznia 2017 09:46 Umieszczone przez: Arkadiusz Cichecki

    Super idea! Zacznę pierwszy. Chodzi mi o proporcję treningu tlenowego do pozostałych i jak to się zmienia w poszczególnych makrocyklach. Czy np. tzw. baza w tlenie wykonywana w treningu kolarskim ma przełożenie na trening biegowy, czy po prostu każda dyscyplina powinna mieć odpowiedni procent ,,tlenu". Zdaje sobie sprawę, że odpowiedź jest uwarunkowana różnymi czynnikami...

Zostaw komentarz

Upewnij się, że wypełniłeś wszystkie wymagane pola oznaczone gwiazdką (*).
Dozwolony jest podstawowy kod HTML.

stat4u
Website Security Test