Styczeń – czas na rozpoczęcie przygotowań

6

Miesiąc styczeń jest dla niektórych ostatnim dzwonkiem na rozpoczęcie przygotowań do sezonu triathlonowego, który zwykle w Polsce rozpoczyna się na początku czerwca. Jeśli ukończenie triathlonu w lipcu podczas zawodów Herbalife Triathlon Susz jest dla kogoś postanowieniem noworocznym, to właśnie teraz jest najlepszy moment na rozpoczęcie treningów. Pierwszym etapem przygotowań jest okres przygotowania ogólnego nazywany potocznie bazą, który trwa od 4 do 10 tygodni w zależności od poziomu wytrenowania oraz celu na najbliższy sezon. Należy doceniać rolę treningu ogólnego nawet w przypadku kilku startów w sezonie, ponieważ ten etap będzie miał również wpływ na progres w kolejnych miesiącach treningowych. Im później zaczynamy przygotowania do zawodów, tym mniej czasu zostaje nam na każdy etap treningu. Dzieje się tak oczywiście w przypadku kontuzji lub innych zdarzeń losowych, dlatego dobry plan treningowy powinien mieć możliwość wprowadzania zmian „dynamicznych” w trakcie jego realizacji. Wróćmy do okresu, w którym się teraz znajdujemy. Ktoś, kto zdecydował się na triathlon po raz pierwszy i nie potrafi pływać, jest zmuszony ten czas przeznaczyć na naukę pływania oraz „szlifowanie” techniki. Będzie to kosztować sporo energii i niestety w tym przypadku pływanie będzie częstym gościem w naszym planie treningowym do końca sezonu. Jednak przygotowanie czysto wydolnościowe nie może zostać zaniedbane i można to zrobić na wiele sposobów, a najlepiej poprzez trening biegowy. Jeżeli aktualny sezon nie jest Waszym pierwszym podejściem do treningu triathlonowego, można rozpocząć przygotowania od stopniowego zwiększania objętości treningowej.

 

Każdy kto wchodzi właśnie w okres przygotowawczy i zaczyna od zera, powinien na początku wybrać formę ruchu, która przychodzi najłatwiej i przynosi najwięcej satysfakcji – choćby po to, żeby płynnie wejść w trening i rozruszać mięśnie po przerwie lub kontuzji. Poniżej przedstawiam przykłady treningów, które na tym etapie przynoszą bardzo podobne efekty. Poza poniższymi treningami cały czas należy pamiętać o systematycznym treningu pływackim.

 

  TRENING

PRZYKŁADOWA JEDNOSTKA ZALETY WADY

Narty biegowe

60’ styl dowolny + 30’ styl klasyczny

Pracują wszystkie mięśnie, idealne pod bazę tlenową

Uzależnione od warunków atmosferycznych

Wybieganie

6-8 km (30 – 45’) + ćwiczenia stabilizujące

Element triathlonu, łatwo „wejść” na odpowiednie tętno.

Zimą mała przyjemność treningów wieczorem i na śliskiej nawierzchni

Spinning

40-45’ spinningu + 10’ rozciąganie

Buduje wydolność i siłę, częściowo zastępuje kolarstwo

Brak kontaktu z naturalnymi warunkami

Trening na siłowni

Obwód stacyjny połączony z ćwiczeniami aerobowymi na maszynach, tzw Super Circuit.

Buduje wydolność i siłę, przygotowanie do treningów interwałowych

Brak kontaktu z naturalnymi warunkami

 

 

W przypadku triathlonu ważnym czynnikiem jest to, jak zawodnik znosi różnorodność treningów na początku przygotowań, dlatego przestrzegam przed łączeniem zbyt wielu form aktywności.

Podoba Ci się jak i o czym piszemy?     
Redaktor Naczelny Akademii Triathlonu. Triathlon uprawiam amatorsko od 2009 roku. Startuję głównie na dystansach Ironman 70.3 oraz Ironman. Moje rekordy życiowe to 4h 30 minut w IM 70.3 Haugesund w Norwegii i 10h w pełnym Ironmanie w Kopenhadze. Od 2016 roku jestem również redaktorem naczelnym Business Insider Polska, serwisu biznesowo-informacyjnego, który w ciągu 3 lat od pojawienia się na rynku stał się drugim najpopularniejszym serwisem biznesowym w Polsce i pierwszym z rodziny Business Insidera w Europie. Miesięcznie czyta go około 6 mln unikalnych użytkowników. W Business Insider i Onet.pl prowadzę program „Na Czasie” W latach 2001 - 2016 byłem dziennikarzem radiowym i telewizyjnym. Pracowałem m.in. w Radiu TOK FM, jako zastępca redaktor naczelnej, szef informacji, prowadzący "Poranek TOK FM”. Przez 6 lat byłem związany z TVN24, gdzie prowadziłem magazyn "Polska i Świat”. Byłem również gospodarzem takich programów jak: "Magazyn 24 godziny", "Cały ten świat", "Serwisy informacyjne". 8 listopada 2018 roku, na rynku ukazała się moja pierwsza powieść biograficzna pt.: "Najlepszy. Gdy słabość staje się siłą", która po miesiącu wskoczyła na listę bestsellerów Empiku. Do dziś sprzedano ponad 50 tysięcy egzemplarzy. Książka opowiada o losach Jerzego Górskiego - legendy polskiego triathlonu.

6 KOMENTARZE

  1. Narty biegowe to świetna forma przygotowania do sezonu. Zimą na nartach biegają niemal wszyscy sportowcy różnych dyscyplin, którzy szykują się do sezonu i wiedzą jak ważna jest wydolność. Tu zrobimy świetną bazę tlenową i duży plus…świeże powietrze;) W pełni zgadzam się z autorem tekstu…bieganie na nartach ma zawsze sens, szczególnie kiedy spadnie śnieg;) pozdrawiam

  2. W tym roku triathlon w Suszu jest dosyć późno. Uważam, że styczeń jest odpowiednim momentem do rozpoczecia przygotowań. Kilku mich kolegów „katuje pod Susz” już od października, zatem ich przygotowania potrwają 9 miesięcy -trochę długo.

  3. 🙂 dobre. Ale jak sobie przypomnę przygotowania Ambasadorów z ubiegłego roku to…styczeń nie jest wcale takim złym miesiącem na „ostatni dzwonek” 🙂 To zależy jaki cel sobie stawiamy. Na ukończenie w zupełności wystarczy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here