Moja lista top 10 warzyw i owoców

9

Jak najmniej przetworzonych produktów, warzywa i owoce, kasze, bakalie, dużo wody, umiarkowanie z sokami – tak w skrócie można opisać zdrowy styl żywienia. Slogan. Każdy to zna i każdy rozmawia o tym średnio kilka razy w miesiącu. Gorzej z wcieleniem w życie.

Poniżej znajdziecie 5 warzyw i 5 owoców, które są na mojej liście “must be”. Wiem! Pewnie wielu z was doda coś od siebie. Wpisujcie swoje propozycje w komentarzu pod tym artykułem. Podaj nam swoją listę TOP 10 (5 warzyw i 5 owoców). Wśród tych, którzy to zrobią do niedzieli włącznie (22.03.2020), rozlosujemy książkę “Najlepszy. Gdy słabość staje się siłą”ze specjalną dedykacją.

To mój subiektywny wybór, wsparty również publikacjami w portalu Authority Nutrition (dziś Health Line), który na podstawie wiarygodnych badań zamieszczał rekomendacją warzyw i owoców pod kątem sportów wytrzymałościowych.

1. Rzeżucha

  • bogata w sole mineralne, żelazo i magnez. Powinna być w menu osób, które poddawane są długiemu i ciężkiemu wysiłkowi

  • wskazana przy zaburzeniach krążenia i chorobie wieńcowej, osteoporozie

  • bogactwo wapnia! Druga roślina po orzechach laskowych

  • wzmacnia i oczyszcza organizm

  • dawniej była lekiem na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry

  • działa moczopędnie (Wskazana przy chorobach nerek, ale zalecana jest ostrożność w ilości jej spożywania. Może doprowadzić do stanów zapalnych pęcherza)

rzezucha diet_luty2016

2. Kapusta pekińska

  • zawiera bardzo dużo beta-karotenu (prowitaminy A)

  • zmniejsza negatywne skutki spożycia alkoholu (mówiąc wprost, jest dobra na kaca!)

  • zapobiega anemii i obrzękom

  • podnosi odporność

  • ma komplet niezbędnych dla zdrowia witamin z grupy B

  •  największa wartość to: magnez, wapń, kwas foliowy, żelazo i potas. Dwa ostatnie pierwiastki znajdują się w największej ilości w zewnętrznych liściach

 

kapusta diet_luty2016

3. Botwinka 

  • pobudza apetyt

  • posiada duże właściwości odkwaszające

  • odtruwa organizm

  • z uwagi na wiele cennych składników pomaga w koncentracji

  • zawiera substancje, których działanie podobne jest do działania estrogenów

  • posiada dużą zawartość żelaza dlatego wskazana jest dla vegetarian, wspomaga procesy krwiotwórcze i zapobiega anemii

  • pomaga zwalczać stres

botwina diet_luty2016

4. Burak

  • pierwsze miejsce w walce z rakiem

  • zdolność hamowania lub cofania rozwoju komórek rakowych

  • składniki zawarte w buraku zwalczają wolne rodniki

  • dzięki azotanom spowalnia wchłanianie się tlenu – wolniej się męczymy

  • wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek! Legalny doping dla sportowców!

  • skutecznie obniża ciśnienie tętnicze, zapobiega chorobom serca

  • wspomagają pracę wątroby

  • odkwasza organizm!

  • składniki wspomagające procesy spalania tłuszczu!

  • przyspiesza przemianę materii i hamuje apetyt na słodycze

  • naturalny detoks – eliminuje mocznik z organizmu

  • obniża poziom cholesterolu

  • obecność betainy i tryptofanu wpływa na obniżenie stresu, kłopotów ze snem

  • Rzymianie używali buraki jako afrodyzjaki. Burak zawiera bor, który bezpośrednio wpływa na produkcję hormonów odpowiedzialnych za popęd seksualny i libido.

burak diet_luty2016

5. Szpinak 

  • właściwości antynowotworowe

  • chroni przed miażdżycą

  • przeciwutleniacze: beta-karoten, witamina C, luteina

  • działanie antystresowe (bogate źródło magnezu)

  • obniża podatność na stres, zapobiega bólom i zawrotom głowy

  • obniża ciśnienie krwi i reguluje pracę serca

  • duża zawartość kwasu foliowego, który zapobiega wadom układu nerwowego płodu

  • bogaty w witaminę K i B (obniżenie cholesterolu, opóźnianie procesów starzenia się)

szpinak diet_luty2016

OWOCE

1. Awokado

  •  4 razy więcej przyswajanego antyrakowego likopenu z pomidorów, jeśli spożywamy równocześnie awokado!

  • więcej potasu niż w bananach

  • reguluje ciśnienie krwi

  • obniża poziom cholesterolu

  • reguluje ciśnienie krwi

  • owoc o dużej zawartości zdrowych tłuszczów! Można stosować zamiast masła

  • średniej wielkości awokado (270 g) = 41 g tłuszczu

  • przeciwdziała nowotworom prostaty i piersi

  • potas, likopen, witaminy C, A, E, B, luteina i zeaksantyna

awokadno diet_luty2016

2. Cytryna 

cytryna poprawka_luty2016

3. Truskawki 

  • pektyny = oczyszczanie jelit

  • wapń i fosfor = wzmocnienie kości, zębów, poprawa pracy mięśni

  • właściwości odkwaszające

  • chronią przed anemią

  • zawiera więcej witaminy C niż owoce cytrusowe

  • witaminy z grupy B, witamina PP, (zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów i przewodu pokarmowego)

  • bogactwo soli organicznych = poprawa przemiany materii

truskawka diet_luty2016

4. Pomarańcza 

  • 1 pomarańcza w zależności od wielkości = 100% lub 50% dziennej zalecanej dawki witaminy C

  • doskonałe źródło błonnika i flawonoidów wzmacniających działanie witaminy C

  • źródło beta-karotenu i witamin z grupy B

  • kwas foliowy wspomaga prawidłowy rozwój mózgu

  • D-limonen zapobiega różnym rodzajom raka

  • antyoksydanty wspomagają odporność

  • zawiera flawonoidy (hesperydyna), która zmniejsza cholesterol

  • chroni przed chorobami układu krążenia

pomarancza diet_luty2016

5. Limonka 

  • wzmacnia kości i system nerwowy (wapń, fosfor i potas)

  • właściwości odtruwające

  • zmniejszają zakwaszenie! (dzięki zawartości wapnia, a także fosforu)

  • zapobiega niestrawności i przykremu zapachowi z ust, będącego efektem zaburzeń trawiennych

  • wspomaga proces leczenia astmy!

limonka top10_luty2016

Czekamy na Twoją listę TOP 10

Podoba Ci się jak i o czym piszemy?     
Założyciel i Redaktor Naczelny Akademii Triathlonu. Triathlon uprawiam amatorsko od 2009 roku. Startuję głównie na dystansach Ironman 70.3 oraz Ironman. Moje najlepsze zawody to: 4h 30 minut w IM 70.3 Haugesund w Norwegii i kwalifikacja na MŚ w Las Vegas (roll down z 16 miejsca) i 10h w pełnym Ironmanie w Kopenhadze. W latach 2016-2019 byłem redaktorem naczelnym Business Insider Polska - serwisu biznesowo-informacyjnego, który w ciągu 3 lat od pojawienia się na rynku stał się drugim najpopularniejszym serwisem biznesowym w Polsce i pierwszym z rodziny Business Insidera w Europie. Czyta go ponad 5 mln internautów. 2001 - 2016 byłem dziennikarzem radiowym i telewizyjnym. Pracowałem m.in. w Radiu TOK FM, jako zastępca redaktor naczelnej, szef informacji, prowadzący "Poranek TOK FM”. Przez 6 lat byłem związany z TVN24, gdzie prowadziłem magazyn "Polska i Świat”. Byłem również gospodarzem takich programów jak: "Magazyn 24 godziny", "Cały ten świat", "Serwisy informacyjne". 8 listopada 2018 roku, na rynku ukazała się moja pierwsza powieść biograficzna pt.: "Najlepszy. Gdy słabość staje się siłą", która po miesiącu wskoczyła na listę bestsellerów Empiku. Do dziś sprzedano ponad 50 tysięcy egzemplarzy. Książka opowiada o losach Jerzego Górskiego - legendy polskiego triathlonu. 29 października ukazała się moja druga powieść biograficzna pt.: "Szlag mnie trafił", opowiadająca losy Moniki Michalak, która przeżyła skomplikowany udar pnia mózgu. Obecnie pracuję nad książką o Robercie Karasiu - mistrzu świata i rekordziście na dystansach Double i Triple Ironman.

9 KOMENTARZE

  1. aktualnie na stoku: awokado, pomidory, kiszone i zielone ogóry, szpinak, papryka oraz daktyle, , cytryny, banany, mango, jabłka… 🙂

  2. Kiszone ogórki, kiszona kapusta, szpinak, buraki, jabłka, banany, grejpfruty, mandarynki, winogrona (wszystkie:-) ) i brzoskwinie. Dopisałbym coś jeszcze ale prosiłeś o 10. Pozdrawiam

  3. Awokado, rzodkiewka, szpinak, jarmuż,banan, winogrona, szczypiorek, jabłka, pomarańcza, pomidory.

    Moje top zmienia się w zależności od pory roku ?

  4. Moje typy, część z nich sam uprawiam w ogrodzie: 1.pomidory 2.jarmuż 3.buraki 4. truskawki 5.szpinak 6.cukinia 7.rukola 8.bataty 9.seler naciowy 10. brokuł

  5. Moje topy owocowo-warzywne:
    1. Burak 2. Jabłko 3. Awokado 4. Banan 5. Cytryna 5. Pomarańcza 6. Imbir 7. Czosnek 8. Cebula 9. Cukinia 10. Kurkuma

    Używam wszystkich z różną intensywnością, w zależności od potrzeb i pory roku 🙂 Smacznego 🙂

  6. Moje topy owocow-warzywne:
    1. Burak 2. Jabłko 3. Awokado 4. Banan 5. Cytryna 5. Pomarańcza 6. Imbir 7. Czosnek 8. Cebula 9. Cukinia 10. Kurkuma

    Używam wszystkich z różną intensywnością, w zależności od potrzeb i pory roku 🙂 Smacznego 🙂

  7. Warzywa:
    1. Burak
    2. Jarmuż
    3. Szpinak
    4. Seler naciowy
    5. Cykoria

    Owoce:
    1. Jagody
    2. Banany
    3. Truskawki
    4. Awokado
    5. Morele

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here