Na tym rowerze Kristian Blummenfelt zdobył mistrzostwo świata i został pierwszym zawodnikiem, który dystans Ironman pokonał w czasie poniżej 7 godzin. CADEX Tri to model, który zaskakuje niecodzienną budową i możliwością dostosowania pod każdego triathlonistę.
W 2022 roku Kristian Blummenfelt zdobył mistrzostwo świata Ironman. Następnie w próbie Sub7/Sub8 jako pierwszy na świecie zszedł poniżej 7 godzin na pełnym dystansie. Cały świat triathlonu zachwycał się doskonałymi wynikami zawodnika, który jechał wtedy na tajemniczym rowerze CADEX Tri. Czym wyróżnia się model, który producent określił mianem „triathlonowej maszyny bez ograniczeń”?
Dzięki Akademii Triathlonu możesz uzyskać zniżkę 10% rower Cadex (rama), 20% na osprzęt oraz 10% rowery Giant w sklepie Giant Częstochowa. Napisz lub zadzwoń do sklepu i podaj kod akademiatriathlonu. |
Rower najlepszych triathlonistów na świecie
Cadex rozpoczął współpracę z Kristianem Blummenfeltem przed rozpoczęciem projektu Sub7. Cel był prosty: rozpocząć pracę od zera i stworzyć najszybszy triathlonowy rower. Mistrz świata wspomina, że pod uwagę brano poprawienie aerodynamiki, wydajności pedałowania i komfort zawodnika.
– Przez 180 km trasy te małe elementy zbierają się w większą całość. Czasem odczucia lub testy prędkości w tunelu nie sprawdzają się tak dobrze, jak sama jazda po drodze. Możliwość zrobienia szybkich modyfikacji to rewolucja, gdy chcesz próbujesz zoptymalizować swoją pozycję jazdy – wspomina Blummenfelt.
Cadex jako marka powstał w latach 80. Nigdy nie bał się innowacji. Była to pierwsza firma, która wprowadziła karbonowe ramy do masowej produkcji. Między innymi dlatego rozpoczęto współpracę z „Blu”.
– Kiedy rozpoczynamy pracę nad produktem, to przede wszystkim zastanawiamy się, jak możemy poprawić wyniki zawodnika. Dużo mówi się o aerodynamice. W zawodach takich, jak triathlon, zawodnicy spędzają na rowerze przecież kilka godzin, a nie np. godzinę, jak podczas jazdy na czas – mówi Jeff Schneider z Cadex.
Na Cadex Tri jeździ również doskonała Emma Pallant-Browne. Zawodniczka, która rozpoczynała karierę jako biegaczka, jest dzisiaj świetną triathlonistką i trenerką. W swojej karierze kilkanaście razy wygrywała wyścigi IRONMAN na dystansie 70.3. Została również 3. zawodniczką mistrzostw świata.
– Rower to najdłuższa część triathlonu. Żywienie na rowerze jest niezwykle ważne, podobnie jak odpowiednia aerodynamika. Jeżdżę na rowerze Cadex. To absolutna bestia pośród rowerów. Zawsze po pływaniu ścigałam. Teraz chcę być jeszcze szybsza i mocniej gonić rywali – mówi zawodniczka.
Aktualnie ze sprzętu Cadex korzystają między innymi również Gustav Iden, Rudy von Berg, Beth Porter oraz Sam Appleton.
Aerodynamiczna konstrukcja idealna do triathlonu
Rower wyróżnia się brakiem górnej rury ramy. Ta radykalna konstrukcja ma zapewnić niespotykany poziom wydajności aerodynamicznej. Dodatkowo ułatwia odżywianie i nawadnianie podczas jazdy. Zawodnik nie traci swojej aerodynamicznej pozycji, bo wszystko ma pod ręką.
Widelec ma szerokie nóżki. Powietrze ma przechodzić bezpośrednio przez tę część, a następnie nogi zawodnika aż do usprawnionego tyłu roweru. Przód roweru został zaprojektowany, aby tworzyć część systemu obejmującego tylne widełki górne. Są również szerokie i ułożone pionowo, co ogranicza kontakt powierzchni z przepływającym powietrzem.
Według producenta, nazwania widelca „tylko aerodynamicznym” to zdecydowanie za mało. Jego ramiona wydłużają się ku górze od przedniego koła aż do kokpitu. Zwiększa to sztywność i ogranicza uginanie się kierownicy bazowej i lemondki.
– Nasze dane testowe pokazały jednoznacznie, że to sprawia, że rower staje się szybszy podczas jazdy z wiatrem. Naprawdę czuć precyzję i sztywność podczas zjazdów lub pokonywania zakrętów – mówi Blummenfelt.
Maksymalna moc dzięki możliwości idealnego dopasowania
Triathloniści wraz z ich trenerami dążą do tego, aby jak najlepiej dopasować rower. W ten sposób mogą osiągnąć maksymalną moc w najbardziej aerodynamicznej pozycji i przy jednoczesnym komforcie na dłuższych dystansach. Trener Maciej Bodnar uważa, że właśnie to wyróżnia rower na rynku. Zawodnik nie kupuje roweru, do którego musi się dopasować. CADEX dopasowuje się do zawodnika!
– Sama konstrukcja opracowana jest tak, że przychodząc na fitting, fitter będzie w stanie w trakcie jednej sesji ustawić docelową pozycję, bez kombinowania i kupowania dodatkowych części. Wielką zmorą współczesnych, zintegrowanych rowerów jest to, że nie mają wspólnych standardów i nie ma szans, żeby jakaś część była uniwersalna i pasowała do wielu rowerów, te czasy skończyły się wiele lat temu. Zintegrowane systemy są oczywiście piękne, ale z reguły pozwalają jedynie na mały zakres regulacji. Idąc na fitting zawodnik musi dostosować się do roweru albo wydać kolejne pieniądze na dedykowane części lub nawet skorzystać z druku 3D, jeśli takich nie ma, a to generuje już bardzo wysokie koszta. To absurdalne, bo powinno być odwrotnie.
CADEX skonstruował rower w taki sposób, aby dać możliwie duży zakres regulacji bez szukania chałupniczych rozwiązań. Dodaje też do roweru wiele części pozwalających na zmiany. Zupełnie inaczej niż pozostali producenci… Mam trzech zawodników jeżdżących na Cadexie i żaden z nich przy fittingu tego roweru nie wydał ani złotówki, a uzyskana pozycja była dokładnie taka jaką chciał uzyskać fitter, bez kompromisów – wyjaśnia.
CADEX chciał stworzyć ramę, którą będzie można idealnie dopasować pod wielu sportowców. Dlatego też zdecydowano się zebrać wymiary ciała od 150 zawodników PRO i AG. W ten sposób powstało 5 rozmiarów: XX, XS, S, M i L. Konstruktorzy w drodze do idealnego dopasowania wzięli pod uwagę nie tylko kwestie takie jak wzrost, długość nóg i proporcje ciała, ale również niektóre zmienne np. gibkość i mięśnie core oraz preferowany dystans triathlonu.
Odpowiednia rama jest ważna, ale dopasowanie to również regulacji pedał, siodełka, kierownicy bazowej, podłokietników i lemondki. Rama CADEX zbudowana jest w taki sposób, że wiele z tych rzeczy można regulować w prosty sposób. Struktura kokpitu jest zintegrowana, ale konfiguracje niezależne. Lemondkę można przesuwać i ustawiać bez usuwania podkładek.
Gotowy do wyścigów, łatwy i bezpieczny w transporcie
Odżywianie i nawodnienie podczas wyścigów nazywane są „kolejną dyscypliną triathlonu”. CADEX Tri oferuje rozwiązanie, które doskonale wpisuje się w uniwersalność roweru. Wyjmowany bento box może pomieścić do 10 opakowań żelu, które są łatwo dostępne w pozycji aero. Box umieszczony w górnej części dolnej rury ma gumową osłonę, która utrzymuje żele. Tylko część wystaje dla szybszego dostępu.
Dolna rura posiada system nawodnienia, w którym umieści można bidon różnej pojemności (maksymalnie do 1 litra). Słomka przechodzi przez dolną rurę, dzięki czemu zawodnik uzupełni płyny bez zdejmowania rąk z lemondki lub zmiany pozycji.
Transport roweru niejednego triathlonistę doprowadził do gorączki. CADEX pomyślał również o tym. Całość zaprojektowana jest tak, aby wszystko łatwo składało się do kompaktowych rozmiarów bez potrzeby demontażu części. Producent zapewnia również walizkę podróżną Topeak, która zgodna jest z regulacjami linii lotniczych. Walizka jest wykonana z solidnej powłoki poliwęglanowej, która chroni przed uderzeniami. Obudowa zapewnia wewnętrzne pokrowce, osłonę napędu i system mocowania ramy, co zwiększa bezpieczeństwo wewnątrz walizki.
– Podoba mi się to, jak CADEX podchodzi do samego klienta. Kupując rower premium, czyli za duże pieniądze, nie zostawia go z samym rowerem. Masz od razu do tego walizkę i możesz bez problemu lecieć z rowerem. Dodatkowo wiele części do roweru – mówi Bodnar.
Chcesz dowiedzieć się więcej o rowerze CADEX Tri? Zobacz ten odcinek vloga Ironway Droga do Ironmana: