Buty SPD? Wszystkie za i przeciw!

Wielu początkujących triathlonistów ma obawy, aby zacząć korzystać ze specjalnego obuwia przeznaczonego do jazdy na rowerze. Jesteś jednym z nich? Nie masz się czego obawiać – system wpinania w butach SPD sprawi, że jak raz już je założysz, nigdy nie zamienisz ich na inne.

Strach ma wielkie oczy, ale butów z zatrzaskowymi pedałami nie trzeba się bać. To, co dla „zapalonych” kolarzy i triathlonistów jest naturalne, dla początkujących może być nie lada wyzwaniem. Tak też często jest w przypadku pierwszej jazdy w blokach kolarskich.

Największe obawy z butami SPD pojawiają się wtedy, kiedy chcesz się zatrzymać i musisz wypiąć buta. Lub obydwa. Wystarczy jednak lekki ruch piętą na zewnątrz – i po problemie! Stoisz przy swoim rowerze.

Określenie buty SPD jest potocznie wykorzystywana do wszystkich rodzajów obuwia kolarskiego z zatrzaskiem. Pochodzi ona od nazwy jednego z systemów wpinania — Shimano Pedaling Dynamics (SPD). Oznacza więc, że dosłownie oznacza ona konkretnego producenta i jego system, jednak często jest używana jako określenie wszystkich wpinanych butów na rower.

ZOBACZ TEŻ: Szosa i czasówka – czy naprawdę musisz mieć obydwie?

Różne systemy mocowania butów kolarskich

Na rynku znajdziesz różne systemy wpinania butów kolarskich, które pozwalają na  mocowanie obuwia do pedałów. Do grona najpopularniejszych zaliczyć można:

  • Shimano Pedaling Dynamics (SPD),
  • Time,
  • Look,
  • Wahoo Speedplay.

Systemy te nie tylko pozwalają na stabilne zamocowanie butów do pedałów, lecz także zwiększają efektywność generowanej mocy przekazywanej na układ napędowy roweru. Poczujesz to zwłaszcza podczas sprintów czy na podjazdach. Dodatkowo w trakcie jazdy wspomagają one pedałowanie zarówno w fazie nacisku, jak i pociągnięcia.

Mocowania butów SPD

Niezależnie od producenta, każdy z systemów składa się z dwóch wcześniej już wspomnianych elementów – bloków oraz specjalnych pedałów. Blokiem nazywamy niewielki element, który za pomocą odpowiedniej ilości śrub przykręca się do podeszwy butów kolarskich. Pedały wykorzystywane w różnych systemach charakteryzują się odmiennym kształtem – mogą być np. okrągłe lub w przybliżeniu prostokątne z otworem w górnej części.

Musisz pamiętać, że każdy z bloków przeznaczony jest konkretnemu rodzajowi pedałów. Jeśli spróbujesz wpiąć się do innych, niż docelowe, zauważysz, że jest to niemożliwe — nie usłyszysz bowiem charakterystycznego „kliknięcia” i nie uda ci się zamocować butów.

Bloki i pedały systemów mocowania zatrzaskowych butów kolarskich
Bloki i pedały z różnymi systemami mocowania butów kolarskich, źródło: TriSportLounge

Istotną kwestią podczas montażu bloków jest ich regulacja – zwłaszcza na początku Twojej przygody z butami SPD. Ustawić je bowiem możesz tak, by znacznie łatwej było ci się wypiąć. Z pewnością więc będzie to nieocenione zwłaszcza podczas pierwszych jazd w specjalnym kolarskim obuwiu. Nieprawidłowa regulacja bloków spowodować może także dolegliwości takie jak bóle kolan.

Co należy zrobić, żeby wpiąć się w pedały? Wystarczy ustawić blok tak, by znajdował się bezpośrednio nad pedałem, a następnie mocniej go docisnąć. Głośniejsze „kliknięcie” będzie oznaczało, że wszystko znajduje się na swoim miejscu i możesz ruszyć na trening.

Plusy korzystania ze specjalnego rowerowego obuwia

Wpinane buty kolarskie cieszą się dużą popularnością zarówno wśród zawodowych sportowców, jak i amatorów, ponieważ dzięki nim jazda jest przyjemniejsza, łatwiejsza i bezpieczniejsza.

Najważniejszym aspektem płynącym z ich wykorzystania jest pełna kontrola nad rowerem. Jeśli korzystałeś dotychczas ze zwykłych pedałów platformowych, a więc jeździłeś rowerem w zwykłym obuwiu, trzymałeś swoją „strzałę” tylko rękoma. Dzięki specjalnemu systemowi wpinania będziesz trzymał ją również nogami – jakkolwiek dziwnie to nie zabrzmi. Stabilna stopa wpięta w pedały zapewni Ci maksymalną kontrolę nad każdym wykonywanym ruchem. Docenisz to, chociażby podczas niesprzyjającej pogody czy podczas zwykłego zeskoku z krawężnika.

Równolegle do kontroli nad rowerem wzrasta więc i bezpieczeństwo. Panując w pełni nad wszystkimi wykonywanymi manewrami, zminimalizujesz prawdopodobieństwo upadku lub innego niechcianego zdarzenia. Podczas pedałowania noga nigdy nie ześlizgnie się z pedałów, a ty zaoszczędzisz sobie ewentualnych zadrapań.

Jadąc w zatrzaskowych pedałach, będziesz pedałował efektywniej i odczujesz większy komfort, a więc będziesz szybszy przy utrzymaniu dotychczas generowanej mocy. Reasumując — po prostu mniej się zmęczysz. Dodatkowo wykonasz pracę nie podczas jednej, a w trakcie dwóch faz pedałowania: naciskania oraz pociągnięcia pedałów do góry.

Dobra zabawa to kolejna korzyść płynąca z jazdy we wpinanym obuwiu kolarskim. Dynamiczne przyspieszenia, mocne i krótkie podjazdy czy nagły zjazd przez krawężnik na ścieżkę rowerową – wpięte w bloki buty sprawią, że zyskasz ogromne pole manewru.

Minusy butów SPD

Minusów wpinanych butów znajdzie się kilka – ale dotyczą one głównie „jazd próbnych”. Z pewnością będzie to konieczność przyzwyczajenia się do wypinania przed każdym zatrzymaniem roweru. Na szczęście z każdym kolejnym razem odruch ten jest coraz bardziej naturalny i bezwarunkowy. Po kilku lub kilkunastu treningach na pewno zapomnisz już o tym, że wcześniej musiałeś tego pilnować za każdym razem.

Systemy mocowania butów kolarskich oznaczają również, że na rowerze będziesz mógł jeździć wyłącznie w tego rodzaju obuwiu – mowa oczywiście o typowym treningu. Do rekreacyjnej kilkukilometrowej przejażdżki możesz włożyć nawet zwykłe trampki.

W tabeli poniżej znajdziesz zebrane plusy i minusy korzystania z kolarskich systemów.

BUTY SPD
+
większe bezpieczeństwo przyzwyczajenie i nauczenie się wypinania z bloków
pełna kontrola nad rowerem możliwość jazdy wyłącznie w odpowiednim obuwiu
efektywniejsza jazda
większy komfort podczas jazdy
„lepsza zabawa”
stopa trzyma się stabilnie na pedale

 

Teraz wszystko zależy już wyłącznie od ciebie — przeanalizuj wszystkie „za i przeciw” i sam zdecyduj, czy w twoim wypadku naprawdę warto rzucić w kąt zwykłe buty po to, by zamienić je na buty SPD.

Powiązane Artykuły

Śledź nas

18,455FaniLubię
2,299ObserwującyObserwuj
434SubskrybującySubskrybuj

Najpopularniejsze