Cadex Tri okiem bike fittera

Cadex Tri pojawił się na polskim rynku w 2023 roku. Posiada go tylko kilku zawodników. Niewiele jeszcze o nim wiemy – ustawiało go zaledwie kilku bike fitterów. Jest pośród nich Wojtek Kutyła z Absolute Bike Fitting. Zapytaliśmy, co sądzi o rozwiązaniach zastosowanych w tej konstrukcji.

ZOBACZ TEŻ: „Gdy Fiat Multipla spotyka aero”. Na czym polega innowacyjność roweru CADEX?

Akademia Triathlonu: Co okiem bike fittera ma rower Cadex, a czego nie ma?

Wojciech Kutyła: Cadex poza nieco egzotycznym, a zdaniem wielu osób nawet kontrowersyjnym wyglądem nie jest rowerem o bardzo nietypowej geometrii. Przez konstrukcję ramy nie jest rowerem TT dopuszczonym do startów zgodnie z regulaminem UCI. Jeśli chodzi o triathlonowe możliwości, to myślę, że to rower, który pozwala na sporą swobodę w ustawianiu.

Akademia Triathlonu: Jest coś, co Cię zaskoczyło pozytywnie w tym rowerze?

WK: Z uwagi na brak górnej, poziomej rury spodziewałem się mniejszej sztywności ramy. Obserwuję ustawiane rowery po wpięciu w trenażer i sprawdzam, czy np. przez duże wysunięcie sztycy powyżej krawędzi rury podsiodłowej, pozycja nie zaczyna być mniej stabilna i nie męczy mięśni posturalnych.

Im większe wysunięcie, tym większa dźwignia na elementach, na których siedzi się na rowerze. Pracująca na boki względem osi ramy sztyca lub siodło, przy pozycji opartej z przodu na podłokietnikach byłoby czymś niepotrzebnym. Na razie efekt jest odwrotny do tego przewidywanego przeze mnie, na, tyle że nawet zacząłem zastanawiać się nad tym, jak wpłynie to na podatność na zużycie tak sztywnej ramy. Jest to zbyt młoda konstrukcja, aby obiektywnie się do tego odnieść.

fot. Szymon Fajok – Instagram.

AT: Jest coś, co wkurzyło Cię w Cadexie i utrudnia fitting?

WK: To, co dla mnie jest nieco niezrozumiałe, to możliwości nachylenia lemondki co 5 stopni i brak seryjnej możliwości zwiększania nachylenia podłokietników powyżej 15 stopni. Jestem świadom, tego, że możliwości ustawienia kąta 5-10-15 stopni w zupełności wystarczą większości użytkowników tego roweru. Chcąc jednak zwiększyć kąt nachylenia lub zmienić go płynnie np. przy wymianie wysięgników, jestem zdany na nieseryjne rozwiązania.

Kolejna kwestia to trwałość i gęstość gąbek dołączonych do podłokietników. Wydaje się dosyć niska, co może zwiększyć podatność na zużycie i obniżać komfort. Może to detal, bo to część zamienna, ale spodziewałem się czegoś lepszego.

Dzięki Akademii Triathlonu możesz uzyskać zniżkę 10% rower CADEX (rama), 20% na osprzęt oraz 10% rowery Giant w sklepie Giant Częstochowa. Napisz lub zadzwoń do sklepu i podaj kod akademiatriathlonu.
fot. Cadex Cycling

AT: Co w tym rowerze się ustawić? Czy ludzie mają faktycznie lepszą pozycję?

WK: Cadex to zdecydowanie rower stworzony w koncepcji, w której nie utożsamia się nisko ustawionej lemondki z pozycją aerodynamiczną, tylko pamięta się, że rower stanowi ułamek faktycznego oporu aerodynamicznego, a za resztę odpowiada „bryła” osoby, która go dosiada.

Myślę, że już w seryjnej konfiguracji daje dużą swobodę w podnoszeniu i wyciąganiu do przodu pozycji. To nie kłóci się z nowoczesnym podejściem do ergonomii pozycji triathlonowej.

AT: Dziękujemy za rozmowę.

Grzegorz Banaś
Grzegorz Banaś
Redaktor. Lubi Lionela Sandersa i nowinki technologiczne. Opisuje ciekawe triathlonowe historie, bo uważa, że triathlon jest wyjątkowo inspirującym sportem, który można uprawiać w każdym wieku. Fan dobrej kawy i książek Jamesa S.A. Corey'a.

Powiązane Artykuły

Śledź nas

18,455FaniLubię
2,813ObserwującyObserwuj
21,500SubskrybującySubskrybuj

Polecane