Czy catering może oferować dietę dla triathlonistów? Dieta Endurance w Fix Catering

Odżywianie jest kluczowe dla sportowych wyników. Źle dobrana dieta dla triathlonisty to choćby kolki i brak siły. A kto lepiej niż inny triathlonista zrozumie wymagania triathlonowego treningu? Dieta Endurance w Fix Catering powstała z myślą o sportach wytrzymałościowych.

ZOBACZ TEŻ: Idealne i tanie paliwo dla triathlonisty? Potrzebujesz tylko ryżu

Firma Fix Catering powstała częściowo z przypadku. Grzegorz Fiks wraz z partnerką prowadzi ją od 2016 roku. Po obejrzeniu filmiku jednego z istniejących już cateringów dietetycznych jakoś tak mocno się tym zainteresowałem, że w ciągu tygodnia kupiliśmy sprzęt i zrobiliśmy swój catering – opowiada twórca.

Uwaga: Przy zakupie diety z kodem akademiatriathlonu obowiązuje zniżka -10%!

Od lokalnej do ogólnopolskiej firmy

Co ważne – Grzegorz Fiks sam jest triathlonistą i wie, z czym wiążą się długie treningi wytrzymałościowe. W przyszłym sezonie chcę znowu wystartować w pełnym dystansie – opowiada. Trzy razy już to robiłem, więc chciałbym teraz złamać moją barierę 10 godzin. Oprócz tego startuję w połówkach. Dlatego catering opiera się na optymalnej diecie śródziemnomorskiej, a dla sportowców jest dostępna dieta w wersji Endurance.

fot.: Tomasz Jasiński

Początkowo Fix Catering funkcjonował lokalnie, na Dolnym Śląsku – głównie wśród znajomych i rodziny. Catering miał być alternatywą dla pracy na etacie. Obecnie firma z Pieszyc zaczyna działanie ogólnopolskie.

Mimo to – nie aspiruje do miana największego cateringu. Ważniejsze jest dla twórców jest skupienie na każdym kliencie. Fix Catering stawia na zbilansowane posiłki, a diety nie mają komercyjnych nazw. Nie znajdziesz tu np. popularnej diety ketogenicznej.

Jaka dieta dla triathlonisty?

Wybierać możesz spośród kilku dostępnych diet, o różnej kaloryce:

  • Standard – szeroka dieta śródziemnomorska bazująca na warzywach, owocach, produktach mięsnych, mlecznych i rybach.
  • Sport Endurance – idealna przy sportach wytrzymałościowych, jak triathlon, kolarstwo czy biegi ultra. Dostępna w wariancie 3000 kcal lub 3500 kcal, rozłożonych na 6 lub 7 posiłków.
  • Lunch Box – dwa posiłki dziennie
  • Family Box – dieta przeznaczona dla 2 lub 3 osób, o kaloryczności około 1400 kcal na osobę.
  • Sport Fitness – przeznaczona przede wszystkim dla osób trenujących sporty walki lub siłowe, ze względu na kalorykę (2500 kcal) i proporcje makroelementów w posiłkach.
  • Wege – wykluczająca mięso; w wersji zwykłej lub wege+ryba, owoce morza.
  • LOW IG – dieta o niskim indeksie glikemicznym, polecana diabetykom i osobom z insulinoopornością.
  • Gluten Free, Lactose Free, Gluten&Lactose Free – dostosowane do najczęstszych nietolerancji pokarmowych.
fot.: Tomasz Jasiński

ZOBACZ TEŻ: Dieta roślinna w sporcie – czy będziesz miał lepsze wyniki?

Fix Catering stawia na różnorodność, posiłki w trakcie miesiąca nie powtarzają się. Firma pracuje obecnie nad wprowadzeniem wyboru menu przez klientów.

Mamy bardzo często feedback od klientów, że nie mogą się doczekać, aż przyjdzie paczka i zobaczą, co to będzie – opowiada właściciel. Pomimo tego, że mają możliwość podglądu w aplikacji, nie każdy to robi. Są ludzie, którzy chcą po prostu mieć niespodziankę.

Dieta Endurance dla triathlonistów

Dieta Endurance bazuje na diecie śródziemnomorskiej z przewagą węglowodanów (55-60%). Jest wysokokaloryczna i lekkostrawna, co pozwala zadbać o zapasy glikogenu i zoptymalizować trening. Tradycyjne diety z dużą ilością mięsa często nie sprawdzają się u osób trenujących wytrzymałościowo. Dodatkowo – dieta Sport Endurance jest stale konsultowana z najlepszymi polskimi triathlonistami i trenerami. Obecnie testują ją m.in. Maciej Bodnar, Lech Jaroniec, Maciej Lewandowski oraz Karol Mroczkowski.

Twórcy Fix Cateringu dopracowują obecnie dietę Endurance o niższej kaloryczności, głównie z myślą o kobietach: 2000 kcal i 2500 kcal. Choć o zdrowe odżywianie trzeba dbać zawsze, mało kto przez cały rok trenuje tak samo intensywnie.

fot.: Tomasz Jasiński

ZOBACZ TEŻ: 5 najczęstszych błędów żywieniowych na zawodach

W zależności od dobranej kaloryczności, wybrane diety mogą być stosowane w redukcji lub budowaniu masy mięśniowej. Jeśli chcesz podbijać kalorie tylko w niektóre dni – możesz domówić shake’a lub dodatkowy posiłek.

To szczególnie istotne w przypadku triathlonistów i innych sportowców wytrzymałościowych w okresie intensywnego treningu. Z jednej strony, żele czy batony energetyczne potrafią bardzo podbić ilość spożywanych kalorii. Z drugiej – czasem nawet w ten sposób możesz nie przejeść swojego zapotrzebowania. Zamiast „kombinować” albo ryzykować gorszą regenerację, możesz po prostu zamówić dodatkowy obiad.

Wykluczenia nie tylko przy alergiach

Nie oszukujmy się – nie ma na świecie człowieka, który jadłby wszystko. I to nie tylko ze względu na alergię. Można po prostu czegoś nie lubić. Nie jesz cebuli? Żaden problem. W wybranej diecie można zrezygnować z dowolnych produktów (ale nie całych grup). Pierwsze dwa wykluczenia są bezpłatne. Powyżej obowiązują progi cenowe: od 3 do 5 wykluczeń i od 6 wzwyż.

Im mniej rzeczy ktoś lubi, tym większy może mieć problem ze znalezieniem odpowiedniego cateringu. Dla twórców Fix Cateringu kilkanaście wykluczeń o niczym nie przesądza – takie przypadki są konsultowane indywidualnie.

fot.: Tomasz Jasiński

Poza tym, wymagający smak nie musi oznaczać monotonii w jedzeniu albo wyrzucania składników. Chyba każdemu zdarzyło się kiedyś wyrzucić niemal pełną paczkę daktyli, których garść faktycznie była potrzebna, a reszta wylądowała zapomniana gdzieś z tyłu szafki. Jeśli gotujesz samodzielnie, prawdopodobnie często zapętlasz posiłki – przez kilka dni mogą one wyglądać dosyć podobnie. W przeciwnym razie coś się po prostu przeterminuje.

Choćbyśmy byli super kucharzami, w domu mamy ograniczone możliwości. (…) Możemy oczywiście kupić paletę produktów i naprawdę zróżnicować menu, ale z reguły nie mamy tyle czasu, żeby zrobić 7 różnych posiłków.

Tekst powstał we współpracy z Fix Catering. Przy zakupie diety z kodem akademiatriathlonu obowiązuje zniżka -10%.

Gabriela Bortacka
Gabriela Bortacka
Redaktorka. Pisze głównie o sporcie i historii. W jednym i drugim szuka przede wszystkim inspirujących ludzi. Z wykształcenia dziennikarka i antropolożka kultury.

Powiązane Artykuły

Śledź nas

18,455FaniLubię
2,470ObserwującyObserwuj
442SubskrybującySubskrybuj

Polecane