Muzyka i trening

5

Przeglądając fora internetowe nie sposób nie zauważyć wielu wątków poświęconych muzyce do treningu. Jest wiele opinii na temat słuchania muzyki podczas pływania, biegu czy jazdy na rowerze. Jak większość aspektów treningowych, jest to kwestia bardzo indywidualna, ale patrząc na ludzi truchtających po ulicach i parkach widać jednak, że większość ma słuchawki na uszach. Do widoku rowerzystów – melomanów już przywykliśmy, natomiast coraz częściej widać amatorów z wodoodpornymi zestawami mp3. Nasuwa się zatem pytanie – czy muzyka pomaga w treningu?

 

Tematem zajęli się psycholodzy. Przeprowadzili wiele doświadczeń poszukując odpowiedzi na pytanie czy muzyka zwiększa naszą efektowność pracy, treningu czy myślenia. Jeden z naukowców zbadał zachowania myszy, które były podzielone na dwie grupy. Jedna grupa przez 24 godziny słuchała Mozarta, druga muzyki heavy metalowej. Następnie myszy miały przejść labirynt. Jak się okazało, myszy z grupy, która słuchała metalu zamiast pokonywać przeszkodę, zaczęły się nawzajem zabijać. Natomiast osobniki, które słuchały muzyki klasycznej wykazały poprawę w szybkości pokonywania labiryntu.

 

Psychologodzy sportowi również przeprowadzili badania na temat muzyki w sporcie. Okazało się, że jej główną rolą jest odciągnięcie myśli od zmęczenia, co z kolei ma poprawiać rezultaty osiągane przez zawodników. Szczegółowe wyniki przedstawił dr Costas Karageorghis z Brunel University. Muzyka może zwiększyć wydajność pracy sportowca nawet o 20 procent. Dzieje się tak, gdy treningom towarzyszy muzyka synchroniczna (z klarowną melodią i stabilnym rytmem). W przypadku muzyki asynchronicznej również zanotowano progres, ale mniejszy o 10 procent.

 

Ten sam psycholog podaje cztery główne komponenty, które składają się na pozytywne działanie muzyki podczas uprawiania sportu. Po pierwsze pozwala ona odciągnąć uwagę zawodnika od zmęczenia. Po drugie melodia może działać jako katalizator humoru, znacznie go poprawiając. Trzecim powodem, dla którego warto wyjść na trening z odtwarzaczem mp3 jest fakt, iż muzyka synchronizuje rytm z ruchami sportowca. I w końcu, muzyka poprawia naukę złożonych ruchów i pozytywnie wpływa na pamięć mięśniową.

 

Redaktorzy fachowych gazet i stron internetowych poświęconych sportowi także wymieniają plusy i minusy słuchania muzyki na treningu:

 

Plusy:

Minusy:

 

> zabija nudę

 

> można zwiększyć wydajność treningu nawet o  20%. Muzyka redukuje percepcję przez mózg negatywnych bodźców związanych ze zmęczeniem

 

> muzyka potęguje uczucie szczęścia i ekscytacji

 

> redukuje stres, napięcie i poziom zmęczenia

 

> warto nagrać nie tylko muzykę, ale również Audio  Booki. Dwie pieczenie na jednym ogniu: trening podczas którego „posłuchamy książki” jest podwójnie wartościowy

 

> słuchając muzyki dużo osób przestaje kontrolować ważne aspekty w bieganiu, takie jak oddychanie, krok biegowy

 

> muzyka może spowodować niepotrzebne zmiany tempa. Można to zniwelować dobierając odpowiednie utwory do konkretnego treningu

 

> słuchanie muzyki może być niebezpieczne: zwłaszcza podczas biegania w zatłoczonych miejscach, czy przy szosie. Tym bardziej ten problem dotyczy jazdy na rowerze

 

> trenowanie z muzyką może uzależniać, a przecież na zawodach triathlonowych jest to zabronione

 

 

Muzykę dobrze jest dobierać do tempa biegu. Warto odwiedzić stronę www.jogtunes.com. Znajdziecie tam piosenki podzielone ze względu na „bpm”, czyli beats per minute (uderzeń na minutę). Na przykład popularny ostatnio przebój zespołu Foster The People „Pumped up kicks” nadaje się na wolniejsze biegi ze 128 uderzeniami na minutę. Natomiast jeśli chcecie posłuchać czegoś szybszego, można zdecydować się na zespół N.E.R.D. i piosenkę „Rock Star” – ponad 180 uderzeń na minutę. Strona posiada również wyszukiwarkę. Można wpisać bpm, artystę, gatunek lub tytuł piosenki, a wyszukiwarka sama znajdzie odpowiednie utwory.

 

Specjaliści postarali się także pogrupować muzykę wskazując jakie melodie i utwory wpływają dobrze na pewne rodzaje treningu.

 

Komponent

treningu

Wykonawca i tytuł

 Tempo i bpm

Przygotowanie mentalne

 

Umbrella – Rihanna ft. Jay Z

 

 

89

Rozgrzewka

 

Getiin’ Jiggy With It – Will Smith

 

 

108

Stretching

 

Lifted – The Lighthouse Family

 

 

98

Siła

 

Funky Cold Medina – Tone Loc

 

 

118

Wytrzymałość

 

Rockafeller Skank (Funk Soul Brother) – Fatboy Slim

 

 

153

Uspokojenie organizmu

 

Whatta Man – Salt ‘N’ Pepa

 

 

88

5 KOMENTARZE

  1. Hmm, ja chyba nie powinienem się wpisywać, gdyż w czasie ostatniego teledysku, to ja zdecydowanie mam tętno startowe :-))! A jeśli chodzi o muzę, to rano przed startem, w wolnej chwili, ten teledysk na komórce,
    http://www.youtube.com/watch?v=hD8pYFBYPRk .
    ps. ten RIO jest w porządku i już dodany do biblioteki siłki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here