Posezonowa jazda w grupie

0

Termin nauki jazdy w grupie na „po sezonie” jest nie przypadkowy, bo właśnie teraz nie ryzykujemy tego, że stracimy sezon przez upadek, czy kolizję. Nauka ta przyda nam się z pewnością w przypadku, gdy będziemy chcieli pojechać na wspólny trening, czy obóz ze znajomymi.

USTAWKA KOLARSKA

Bardzo popularne w większych miast są tzw. „ustawki kolarskie”, na których można pojechać „po kole”. Przed rozpoczęciem tego typu treningu należy pamiętać o podstawowych zasadach. Przede wszystkim na „ustawkach” obowiązuje jazda w grupie, a wszelkiego rodzaju lemondki, przystawki, czy kierownice czasowe nie są mile widziane. Jeśli już posiadasz rower czasowy, to pod żadnym pozorem nie kładź się na lemondce w środku grupy, a ew. tylko na jej początku lub na samym końcu, gdy nie spowodujesz zagrożenia dla innych uczestników treningu.

JAKI ROWER NA TRENING W GRUPIE?

Na treningach w grupie kolarskiej nie przyjeżdżaj na rowerze czasowym, bo ten w niczym nie pomoże. Główne różnice jakie można zauważyć pomiędzy zwykłą szosą a rowerem czasowym (zwanym także triathlonowym), to różne kierownice, a także kąty nachylenia ramy, które wymuszają odmienną pozycję. W przypadku roweru szosowego pozycja jest wycofana, a zarazem jest bardzie wyprostowana, w stosunku do jazdy na rowerze czasowym, przy którym siodło mamy ustawione bliżej kierownicy, co umożliwia nam położenie się na lemondce i zastosowanie bardziej aerodynamicznej pozycji. Ponadto rower szosowy posiada tzw. baranek, na którym zamontowane są klamko-manetki umożliwiające zmianę biegów oraz kontrolę nad hamulcami w dowolnym momencie bez względu na chwyt górny, czy dolny. W przypadku roweru czasowego hamulce i przerzutki mamy zamontowane oddzielnie, a główną pozycją jest pozycja leżąca, przy której bez zbędnych ruchów możemy zmieniać biegi w zależności od ukształtowania terenu.

20150930 abc_jazdy_w_grupie_AT_FS1

BEZPIECZEŃSTWO W GRUPIE KOLARSKIEJ

Kolejną bardzo istotną sprawą, o ile nie najważniejszą jest bezpieczeństwo! Podczas jazdy w grupie pamiętaj, o jeździe w kasku. Chcąc nie chcąc jazda w grupie może być bardzo kontaktowa i niebezpieczna. Osoby początkujące nie potrafią z reguły jeździć jak po sznurku, i dosyć często mogą zdarzyć się różnego rodzaju wypadki, czy kraksy. Dlatego nalży pamiętać, aby zawsze (w szczególności jadąc w środku peletonu) zachować spokój, jechać równolegle do krawędzi jezdni, unikać gwałtownego hamowania i nie robić tzw. „rybek” czyli nie powodować nagłej zmiany toru jazdy, która kończy się przeważnie otarciem koła o koło, a w konsekwencji wywrotką. Jadąc w grupie należ również zdjąć słuchawki i wsłuchiwać się w rytm grupy. Słuchanie muzyki podczas takiego treningu powoduje brak koncentracji oraz niesłyszenie nadjeżdżających pojazdów oraz sygnalizacji padających w peletonie.

PODSTAWOWE ZNAKI

W peletonie kolarskim obowiązuje pokazywanie dziur, samochodów stojących na poboczach itp. Dlatego niezwykle ważne są znaki jakimi posługujemy się podczaj jazdy w grupie, które przedstawiamy na poniższej grafice.

handsignal

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here