Home office wg TeamPact, czyli jak nie tracić efektywności

Home office. Coś, co jeszcze kilka tygodni temu było uważane za nowinkę i benefit oferowany przez niewielu pracodawców, stało się dla wielu obowiązkiem, a czasami obciążeniem. Kryzys związany z pandemią COVID-19 wymusił na firmach natychmiastowe wdrożenie nowych procedur, a w niektórych przypadkach zmianę modelu biznesowego. Nie będziemy wam doradzać w zakresie przepisów prawa pracy regulujących pracę z domu, ale zespół TeamPact zebrał kilka sugestii i podpowiedzi z uwzględnieniem aktywności fizycznej i zdrowego żywienia.

Stan zagrożenia potrwa na pewno przez dwa miesiące – powiedział wczoraj dla Gazety Wyborczej prof. Robert Flisiak, Prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych – W maju prawdopodobnie nastąpi wygaszanie epidemii i wtedy będzie decyzja, czy zdejmujemy obostrzenia – dodaje.

Przedłużający się system pracy “home office” jest dla wielu nie lada wyzwaniem. Dzięki zastosowaniu proponowanych zasad przebrniecie na drugą stronę kryzysu suchą stopą.

Pułapki pracy zdalnej
Home office to nie urlop dla dorosłych i ferie dla dzieci 

Samodzielna praca z domu ma kilka minusów:

  • Długofalowy brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami może niekorzystnie wpływać na pracę zespołową, a tym samym realizację wspólnych celów

  • Odizolowanie od reszty zespołu może wywołać poczucie osamotnienia lub wykluczenia

  • Organizacja czasu pracy.  W jednym z artykułów na Akademii Triathlonu, home office nazwaliśmy pułapką dla źle zorganizowanych. Dla wielu z nas codzienne meldowanie się w biurze porządkowało nam dzień. Nie musieliśmy się martwić planowaniem, bo ktoś organizował nam 8 godzin poza domem.

  • Problemy z odseparowaniem spraw zawodowych od obowiązków domowych

  • Brak ruchu

Jak zminimalizować te zagrożenia i utrzymać efektywność na przyzwoitym poziomie?

  • Zaplanuj dzień! Pamiętaj o zasadzie 5P (Proper Preparation Prevents Poor Performance)

Możesz mieć złudne poczucie luzu i nadmiaru czasu. Zanim się zorientujesz jest już wieczór.

  • Wyznacz sztywne godziny pracy

Nie dziel pracy z innymi obowiązkami w domu i usuń wszystkie rozpraszacze (aplikacje, media społecznościowe, itp.). Nie śledź bieżących komunikatów na temat koronawirusa, za kilka godzin będą już nieaktualne.

  • Kontroluj czas pracy

    • Nie śpij za długo, nie pracuj w piżamie

    • Ubierz się, pościel łóżko, zjedz śniadanie, nie pracuj w łożku

  • Uzgodnij z partnerem/partnerką swoje i ich godziny pracy.

  • Podzielcie się obowiązkami (opieka nad dziećmi, zwierzętami, zakupy, prace domowe

  • Zadbaj o siebie
    Home office to pokusa, aby na dalszy plan odłożyć kwestię ubioru i wyglądu. Takie podejście również wprowadza dezorganizację. Twój mózg dostaje podświadomie informację, że masz wolne, że jesteś na urlopie. Zacznijcie dzień tak, jak zaczynaliście go do tej pory. Nie musisz pracować w garniturze, ale zadbanie o schludny wygląd i ubiór pomoże stworzyć atmosferę pracy, a nie wakacji.

  • Jeśli to możliwe, zacznij dzień od aktywności fizycznej

W TeamPact wyznajemy zasadę, że bez sportu i zdrowego żywienia nie ma efektywności. Uzgodnij z partnerką/partnerem, kiedy możesz poświęcić godzinę na aktywność fizyczną. Rano, kiedy dzieci jeszcze śpią? Czy może w ciągu dnia, kiedy opiekuje się nimi ktoś z rodziny?  Rozpoczęcie dnia od aktywności fizycznej lub włączenie jej na innym etapie dnia, pozytywnie wpłynie na zdrowie i dobre samopoczucie. Naszym partnerom proponujemy wdrożenie w firmie systemu podnoszenia efektywności przez sport. I chodzi tu nie tylko o rywalizację czy zabawę w sztafetach triathlonowych, ale systematyczne podnoszenie kultury fizycznej w organizacji.

W sytuacji pracy zdalnej oraz zakazu gromadzenia się i trenowania w grupie, systematyczna aktywność staje się jeszcze większym wyzwaniem. Dlatego razem z Akademią Triathlonu nagraliśmy dla Was zestaw 10 ćwiczeń, które można wykonać nawet na dwóch metrach kwadratowych domowej podłogi. Nasza propozycja jest doskonałym połączeniem ćwiczeń o charakterze wytrzymałościowym i siłowo-stabilizacyjnym.

  • Włącz dzieci w swój system zarządzania home office

To jedno z trudniejszych wyzwań. Oczywiście bierzemy pod uwagę dzieci w wieku szkolnym. Ci, którzy zmuszeni są organizować dzień, opiekując się małymi dziećmi, muszą liczyć na pomoc rodziny, współmałżonka, partnerki, partnera.

Każdego dnia wieczorem ustal razem z dziećmi ich osobistą “To do list”. Może to być świetna zabawa. Kartka papieru z rozpisanymi zadaniami, powieszona na lodówce czy szafie, będzie dla nich motywacją. Dzieci widząc, że tym masz podobną, poczują, że traktujesz je poważnie i doceniasz ich zaangażowanie. Jeżeli to możliwe włącz dzieci do wspólnej aktywności fizycznej. Zamknięcie szkół to nie powód, żeby zapominać o zajęciach WF. Tak jak jest miejsce na język polski, biologię i matematykę, tak powinno się znaleźć miejsce również na wychowanie fizyczne. W momencie pisania tego artykułu nie ma zakazu wychodzenia na trening z najbliższymi. Jeżeli masz taką możliwość, koniecznie zaplanuj ruch na świeżym powietrzu z dala od skupisk ludzi.

  • Ustal przerwy – wyłącz telewizor

Najlepszym wyjściem jest oczywiście praca w osobnym pomieszczeniu – gabinecie. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwości, zorganizuj sobie przestrzeń do pracy w pokoju dziennym lub sypialni (z wyjątkiem łóżka). Jeżeli pewne zadania wymagają maksymalnego skupienia, wyłącz na ten czas radio lub telewizor. Zaplanuj przerwy na “przysłowiową kawę”, ale nie pij jej za dużo. 1-2 kawy dziennie to maksimum, na które powinieneś sobie pozwolić.

  • Zdrowe żywienie

Pamiętaj o piciu wody (2-3 litry dziennie, trenujący powinni pić jej zdecydowanie więcej, do każdego treningu bidon z wodą). Zadbaj o zbilansowaną dietę. Jak najmniej przetworzonych produktów, dużo warzyw, ogranicz lub wyeliminuj spożycie cukru. Ta zasada obowiązuje zawsze i wszędzie, niezależnie od pandemii czy epidemii, jednak dziś tym bardziej powinniśmy zadbać o zdrowe jedzenie. Odporność organizmu i jego zdolność do walki z wirusami to pochodna wielu czynników. Jest wiele takich, które potrafią osłabić nasz układ immunologiczny. Pierwszy czynnik to alkohol i palenie papierosów. W dymie tytoniowym mamy grubo ponad 4 tysiące trujących substancji. Są zabójcze dla pierwszej lini frontu obrony – czyli błon śluzowych. Na mniejszą odporność wpływa też złe odżywianie, stres i brak snu. Właściwa dieta powinna składać się ze wszystkich składników odżywczych i mineralnych. Sport i zdrowe żywienie pomagają budować odporność organizmu. 

TUTAJ > Więcej na temat programu TeamPack 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here