W Niemczech oddano niedawno do użytku pierwszy, pięciokilometrowy odcinek autostrady dla rowerzystów, która połączy dwa miasta północno-zachodniego landu Nadrenia – Północna Westfalia: Duisburg i Hamm. Będzie to 100km wolnej od samochodów szerokiej trasy oznaczonej pasami, z wystarczającą przestrzenią do wyprzedzania. Szerokość drogi to 4 metry!
Rowerowa autostrada jest budowana częściowo na niewykorzystywanych torach kolejowych! Docelowo myśli się o stworzeniu całej sieci takich autostrad, która połączy największe miasta, tworząc alternatywną sieć dróg krajowych (an alternative national network). Niemcy jako pierwsi na świecie zbudowali autostradę dla samochodów*, a teraz myślą o stworzeniu pierwszej na świecie Sieci Autostrad Rowerowych. Skala przedsięwzięcia zachwyca (180 milionów euro!), ale słusznie autor CityLab Feargus O’Sullivan zastanawia się, jakie będzie wykorzystanie tak potężnej sieci dróg rowerowych.
Niemcy to przecież nie Holandia, gdzie w tak małym kraju wiele ważnych miast oddalonych jest od siebie o kilkadziesiąt kilometrów, chociaż z drugiej strony Holandii daleko do triathlonowych Niemiec, gdzie mamy już ponad 250 tysięcy triathlonistów amatorów. Ciekawe jest, jak szerokie będzie wykorzystanie tej potężnej inwestycji dla ruchu rekreacyjnego.
*Za pierwszą autostradę można uznać AVUS wybudowany w 1921 w Berlinie (obecnie A115). Była to droga eksperymentalna, zbudowana do testów samochodów i do wyścigów, a pierwsza autostrada publiczna powstała w 1922-1924 we Włoszech i łączyła Mediolan z Varese i Como.
Plany budowy sieci dróg rowerowych, odciążających zakorkowane miasta, ma również Monachium i Kolonia. Ten, kto jeździ co roku w austriackie lub szwajcarskie góry, mijając po drodze remontowane Monachium, ten wie, jak bardzo przyda się stolicy Bawarii alternatywna droga non-cars!
Marzy mi się taka sytuacja, kiedy polskie dwupasmówki i autostrady będą połączone równoległymi drogami dla rowerzystów. Kiedy jedzie się nowymi drogami ekspresowymi lub autostradą, można podziwiać biegnące obok pasy awaryjne, które niestety kończą się po kilku kilometrach lub przerywane są szutrowymi odcinkami.
Jakby to było wspaniale, gdyby można było z Warszawy dojechać do Poznania rowerem, całkowicie bezkolizyjnie, po w pełni asfaltowej, szerokiej ścieżce, mijając po drodze atrakcje turystyczne i zatrzymując się w MOR-ach (Miejscach Obsługi Rowerzystów). Na wschodniej ścianie buduje się Green Velo i można już przejechać 2 071 km po oznakowanych trasach łącznikowych. Wygląda to imponująco, ale trzeba pamiętać, że mówimy o szlaku dla rowerów, którymi można pokonywać szutrowe odcinki. Utwardzonych, poprowadzonych po nowych drogach wyłączonych z ruchu samochodowego jest 289 kilometrów.
Istnieje pomysł połączenia dróg serwisowych wzdłuż przyszłej drogi ekspresowej Poznań-Wrocław. Czytałem, że Prezydent Rawicza o to zabiega, byłaby autostrada dla rowerzystów.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Akceptuję i przeczytałem regulamin strony: akademiatriathlonu.pl AkceptujęNie akceptujęWięcej
Polityka prywatności
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Pierwsze autostrady rowerowe zbudowała Kopenhaga.
Istnieje pomysł połączenia dróg serwisowych wzdłuż przyszłej drogi ekspresowej Poznań-Wrocław. Czytałem, że Prezydent Rawicza o to zabiega, byłaby autostrada dla rowerzystów.