Sport i efektywność w biznesie, czyli jak działa program TeamPact!

Kilka tygodni temu na naszym portalu ukazał się baner informujący o innowacyjnym programie partnerskim TeamPact!. Otrzymaliśmy sporo pytań o szczegóły, a ponieważ informacja jest intrygująca, ale dość enigmatyczna, poprosiłem o dodatkowe wyjaśnienia dwóch ludzi stojących za tym projektem – Łukasza Grassa i Marka Strześniewskiego. W tym krótkim wywiadzie udzielają odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. 

Adrian Kapusta: Łukaszu, powiedz coś więcej o genezie programu TeamPact!?

Łukasz Grass: Po odejściu z Business Insidera prawie rok temu, zastanawiałem się, jak połączyć moją pasję, czyli triathlon, ze znajomością realiów businessowych. Kilka razy rozmawiałem na ten temat z Markiem. Zresztą na takich sesjach brain stormingu spotykamy się od kilku lat. Prywatnie radziłem się Marka w wielu kwestiach biznesowych z racji jego ogromnego doświadczenia. No i wymyśliliśmy program, który poprzez rywalizację sportową będzie pomagał firmom osiągnąć cele biznesowe – TeamPact!

Koncepcja jest prosta, a przez to skuteczna. Wybrani pracownicy z danej organizacji – mogą to być menadżerowie różnych szczebli lub pracownicy spoza pionu zarządzającego – trenują pod kątem udziału w sztafetach triathlonowych. My dostarczamy fachową opiekę trenerską, przygotowujemy treningi, nadzorujemy ich realizację. Doradzamy również, jak wyrobić racjonalne nawyki zdrowego żywienia. Wszystko po to, żeby uczestnicy programu mogli rywalizować w sezonie jako zespoły sztafetowe.

A jak to ma pomóc w prowadzeniu biznesu?

Marek Strześniewski: Przez ponad 30 lat pracowałem w konsultingu, a jeszcze dłużej zajmuję się różnego rodzaju szkoleniami. Moją pierwszą pracą było stanowisko asystenta na UW, gdzie w 1980 roku uczyłem grupę Koreańczyków języka polskiego i kultury polskiej – muszę to kiedyś opisać, bo bywało zabawnie.  Jeden z podstawowych wniosków, do jakich doszedłem po 40 latach jest taki,  że skuteczność szkoleń biznesowych zależy od ich funkcjonalności i przydatności w miejscu pracy.  Jeśli pracownik nie może, lub nie jest zmuszony przez procedury, do zastosowania poznanych narzędzi w praktyce, to wartość takich szkoleń jest iluzoryczna i ulotna. Podobnie rzecz się ma ze szkoleniami motywującymi, na przykład działu sprzedaży, czy wyjazdami integracyjnymi. Natomiast, kiedy pracownik/zawodnik wspólnie z trenerem, biorąc pod uwagę dostępny czas (Time Management) zaplanuje treningi, których celem jest osiągnięcie zakładanej formy i wyniku (MBO – Zarządzanie przez Cele) i ma świadomość, że od jego sumienności i zaangażowania zależy sukces całego zespołu (Teamwork), to nawyki wyuczone w trakcie treningów sportowych przeniesie do środowiska zawodowego. Oczywiście, podaję ten mechanizm w dużym uproszczeniu.

Jakie inne cele chcecie realizować poprzez ten program?

Łukasz Grass: Marek już wspomniał o słabej skuteczności tradycyjnych wyjazdów integracyjnych. Ileż można strzelać do siebie w paintball, czy chodzić po linach? Sam uczestniczyłem w kilku takich wyjazdach i może ułatwiają one poznanie nowych ludzi w firmie, ale nie integrują z własną rodziną. TeamPact! po pierwsze integruje pracowników wewnątrz firmy w ramach wspólnych treningów i startów w zawodach. Mogą to być zespoły z jednego działu, z jednego poziomu zarządzania, albo składające się z pracowników z różnych działów, ale współpracujących w ramach obsługi tego samego procesu biznesowego.  Może to być rywalizacja zespołów z różnych oddziałów regionalnych firmy. Możliwości jest naprawdę wiele. Na zawody, oprócz zawodników, mogą pojechać także ich rodziny. Organizatorzy zawsze mają w ofercie zawody biegowe dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych i na różnych dystansach. Firma może postawić swój własny namiot i na wyjazd zabrać pracowników, którzy nie startują, ale ubrani w koszulki firmowe mogą dopingować współpracowników.

Strona sportowa jest dla mnie zrozumiała, ale chciałbym jeszcze dopytać, jakie konkretnie problemy w prowadzeniu biznesu może rozwiązać uczestnictwo w TeamPact!?

Marek Strześniewski: Według Harvard Business Review roczne cele organizacyjne realizowane są średnio w mniej niż 50%. I nie chodzi tu wyłącznie o cele finansowe czy kosztowe. Wśród głównych przeszkód wymienia się nieefektywną komunikację, brak kompetencji w zakresie zarządzania zmianą, brak zrozumiałych i jednoznacznych celów organizacyjnych czy systemu monitorującego poziom realizacji zadań. Jak wiesz Adrianie, bo sam jesteś certyfikowanym trenerem, wszystkie te elementy możesz znaleźć w dobrze przygotowanym i egzekwowanym programie treningowym. Żeby jakakolwiek organizacja mogła się rozwijać musi być efektywna, przygotowana na zmiany i posiadać mechanizmy identyfikowania i promowania liderów. Wszystkie te elementy są wbudowane w nasz program. Oprócz treningów pracownicy będą uczestniczyć w biznesowych warsztatach interaktywnych, których zawartość merytoryczną przygotujemy we współpracy z działami HR naszych partnerów. TeamPact! jest zestawem sprawdzonych metod postępowania, ale ostateczny kształt programu zależy od potrzeb danej organizacji.

Łukasz, jakie dystanse są uwzględnione w Waszym programie?

Grass: Zakładamy, że wielu uczestników to będą osoby trenujące zupełnie amatorsko. I z nimi zaczniemy od dystansu 1/8 Ironmana (warto sprawdzić jakie są dystanse w triathlonie TUTAJ). Bardziej zaawansowanym możemy zaproponować dystanse dłuższe, od ¼ Ironmana i „olimpijki” aż po pełnego Ironmana. Mamy też w ofercie przygotowanie drużyn 6-cio osobowych do biegów sztafetowych Ekiden, gdzie do przebiegnięcia jest dystans maratonu, czyli 42 km, czy do wyścigów MTB.  Co ważne, możemy również przygotować indywidualnych zawodników do startów na wszystkich dystansach. Czas poszczególnych programów to od trzech miesięcy w programie „TeamPact Sprint” i do 2 lat w programie „TeamPact VIP” , w którym będziemy przygotowywać do startów na dystansie Ironmana lub ultramaratonów.

Pandemia COVID-19 nie ułatwia sprawy. Jak obecna sytuacja wpłynie na realizację programów?

Marek Strześniewski: Będziemy trenować w maskach i goglach przeciw-wirusowych! No, oczywiście to tylko żart. Najpierw musimy zwalczyć Covid-19, a potem wracamy do pracy.

Łukasz Grass: I nie do końca się z Tobą zgodzę, Adrian. Kiepski czas, o którym wspomniałeś, tylko udowadnia, jak ważne jest zdrowe życie i konieczność inwestowania w nie, dbania o siebie i swoich bliskich, jak ważna jest umiejętność budowania firmy gotowej na zmiany, dbającej o pracowników w kontekście indywidualnych i zespołowych celów. Nasz program jest w pewnym sensie odpowiedzią na sytuację kryzysową.

Marek Strześniewski: Mamy świadomość, że pojawią się nowe wyzwania w organizacjach. Pracownicy będą zdemotywowani, trzeba będzie zweryfikować cele biznesowe na ten rok, przygotować pracowników i menedżerów do sprawnego zarządzania zmianą. Szczególnie dotyczy to działów sprzedaży i handlowców, którzy będą musieli szybko pozbierać się po kryzysie. Chcę dodać, że nasz program bierze pod uwagę również te problemy i wyzwania, które pojawiły się przed epidemią: depopulacja kraju, trudności z rekrutacją i utrzymaniem wartościowych pracowników, ucieczka fachowców za granicę. Firmy są zmuszone do dbania o swój wizerunek i zdrowie pracowników. Nasz program dobrze się wpisuje w te trendy i idealnie odpowiada na te potrzeby. 

W jakich obszarach widzicie jeszcze wartość dodaną dla partnerów?

Łukasz Grass: Całe moje dotychczasowe życie przepracowałem w mediach i wartość medialna TeamPact’u jest dla mnie bardzo ważna. Przebieg treningów i startów będzie filmowany. Będziemy „kontrolować” wagę zawodników oraz ich formę i postępy. Jesteśmy w trakcie tworzenia blogosfery w formie grup na AT oraz FB, gdzie uczestnicy będą mogli dzielić się swoimi wrażeniami – zwątpieniami, zmęczeniem, ale oczywiście i dobroczynnym działaniem endorfin. Powstanie kontent do wykorzystania przez firmy w zakresie kreowania wizerunku nowoczesnej organizacji dbające o zdrowie pracowników. Jednym z walorów programu TeamPact! jest to, że poprzez wykorzystanie mojego warsztatu pracy w mediach od prawie 20 lat, zadbamy o skuteczną komunikację działań firmy w zakresie promowania zdrowego trybu życia i budowania nowoczesnej firmy, otwartej na sport, ekologię i zdrowe życie. Oczywiście zapraszamy do współpracy i chętnie odpowiemy na dodatkowe pytania w formie kontaktów indywidualnych – w dzisiejszych czasach również online

Dziękuję za czas i podzieleniem się informacjami. 

Powiązane Artykuły

Śledź nas

18,455FaniLubię
2,816ObserwującyObserwuj
22,000SubskrybującySubskrybuj

Polecane