Czy wirtualna rzeczywistość może ci pomóc kupić rower?

Wirtualna rzeczywistość zmieni zakupy online – takiego zdania jest zespół z Canyon Bicycles i Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Darmstadt. Firma we współpracy z ośrodkiem naukowym opracowała sześć nowych koncepcji opartych na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

ZOBACZ TEŻ: Zegarka z tak wytrzymałą baterią jeszcze nie było?

Czym właściwie jedno różni się od drugiego? Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia, która przenosi użytkownika do wirtualnego świata, całkowicie odgradzając go od otaczającego środowiska. Z kolei rozszerzona rzeczywistość (AR) dodaje elementy wirtualne do rzeczywistego środowiska, umożliwiając interakcję z obiema rzeczywistościami jednocześnie.

Twój awatar sprawdzi rower

Choć zakupy online są coraz bardziej komfortowe dla klientów, niektórych problemów wciąż nie da się przeskoczyć. W przyszłości rozwiązaniem mogą być… cyfrowe awatary. Byłyby one tworzone na podstawie parametrów fizycznych użytkowników aplikacji. Taki awatar mógłby np. przymierzyć za ciebie odzież sportową, albo przejechać się rowerem, który chciałbyś kupić. Wrażenia byłyby przekazywane za pomocą narzędzi VR i AR.

źródło: Canyon Bicycles

Firma Canyon i Uniwersytet w Darmstadt zaangażowały 13 studentów do stworzenia projektów, które ułatwią klientom i sklepom handel online. Uczestnicy w ciągu roku stworzyli filmy koncepcyjne i działające prototypy. Wniosek z nich jeden – wirtualna rzeczywistość zmieni zakupy online. Jakie rozwiązania zaproponowali autorzy projektów?

  • Pomiary ciała wykonywane przy użyciu smartfona. Ma to pomóc w dopasowaniu roweru i odzieży.
  • Lustra z technologią skanowania 3D, umożliwiające przechwytywanie ruchu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu użytkownicy będą mogli „ubrać” swojego awatara i sprawdzić, jak leżałyby na nich sportowe ubrania.
  • Trenażery i zestawy do wirtualnej rzeczywistości, które miałyby jak najwierniej oddawać wrażenia z jazdy na różnych rowerach.
  • System monitorujący stan roweru od momentu zamówienia przez cały okres użytkowania.
  • Regionalne sieci peer-to-peer (oparte na modelu, w którym użytkownicy mogą wymieniać się między sobą plikami i danymi). Ułatwiałoby to lokalne dzielenie się wrażeniami z jazd testowych.
  • Aplikacja serwisowa ułatwiająca korzystanie z powyższych funkcji i zbierająca wszystkie narzędzia w jednym miejscu.

ZOBACZ TEŻ: Pomiar EKG nową funkcją w zegarku Garmina

Jak wirtualna rzeczywistość zmieni zakupy online?

Oczywiście o zakupowej rewolucji nie może być jeszcze mowy. Studenci przedstawili dopiero prototypy i nie wiadomo, kiedy klienci mogą spodziewać się pierwszych zmian. Obecnie firma Canyon sprawdza, które pomysły będą dalej rozwijane i na jakich zasadach.

Te zmiany nie tylko pokazują, co jest możliwe przy obecnej technologii, lecz także w jaki sposób klienci chcą robić zakupy w Internecie, dlatego zastanowimy się, w jaki sposób możemy nadal inwestować, (…) aby nawiązać kontakt z naszymi klientami – powiedział Lars Wagner, który koordynował cały projekt.

źródło: Canyon Bicycles

ZOBACZ TEŻ: Galaxy Watch 6. Czy Samsung w końcu stworzył zegarek dla triathlonistów?

Cała inicjatywa jest skupiona przede wszystkim na poprawie komfortu użytkowników, dlatego jednym z wyzwań będzie jak największe uproszczenie projektów. Aby podobne rozwiązania trafiły do klientów, muszą być intuicyjne w obsłudze. Jak stwierdził prof. Philipp Thesen – kierownik projektu na uniwersytecie:

W miarę postępu innowacji technologicznych społeczeństwo wymaga znacznie więcej od doświadczeń online. Dlatego tak ważne jest, aby w dalszym ciągu inwestować w nowe sposoby badania możliwości projektowania, w celu przechwytywania i analizowania informacji o ludzkim zachowaniu, możliwościach i ograniczeniach.

Gabriela Bortacka
Gabriela Bortacka
Redaktorka. Pisze głównie o sporcie i historii. W jednym i drugim szuka przede wszystkim inspirujących ludzi. Z wykształcenia dziennikarka i antropolożka kultury.

Powiązane Artykuły

Śledź nas

18,455FaniLubię
2,813ObserwującyObserwuj
21,600SubskrybującySubskrybuj

Polecane