Żelazny trójką – triathlon z szerokiej perspektywy

5

                    Triathlon to połączenie  trzech dyscyplin sportowych, żelazny trójkąt: pływanie, jazda na rowerze, bieg. Spróbujmy jednak spojrzeć na ten sport z szerszej perspektywy, jako że same ćwiczenia w celu poprawy siły, wytrzymałości i szybkości to tylko ułamek aktywności w tym sporcie. Żelazny trójką w szerokiej perspektywie to:  ćwiczenia fizyczne, motywacja i odżywianie, trzy „dyscypliny’, wzajemnie powiązane a zrównoważona koncentracja na każdej z nich jest gwarancją sukcesu.

             Punktem wyjścia jest odpowiednia motywacja. „Ironman jest w Twojej głowie’ – ktoś kiedyś powiedział lub „ból to tylko Twój wymysł’. Jakość treningów oraz wyniki na zawodach zależą od Twojego nastawienia. To motywacja daje nam „kopa’ to rozpoczęcia i realizacji przygody triathlonowej. System motywacji możemy oprzeć na popularnym modelu GROW (wzrost), który jest techniką pracy z celami. Jako, że tematyka modelu GROW w triathlonie jest rzadko podejmowana, została szerzej omówiona w niniejszym artykule.

         G czyli goal (cel), pozwoli nam określić co chcę osiągnąć, dlaczego chcę to osiągnąć, co da mi poczucie osiągnięcia celu. W samym triathlonie może to być  chęć ukończenia samych zawodów i uzyskanie tytułu „człowieka z żelaza’, poprawa własnego wyniku czy chęć zrzucenia kilku kilogramów.

          R czyli reality (rzeczywistość), jest analizą obecnej sytuacji. W triathlonie odpowiadamy sobie na pytanie jak wygląda moja obecna kondycja lub co miałem w przeszłości wspólnego ze sportami wytrzymałościowymi.

              O czyli obstacles (przeszkody) i opportunites (możliwości), jest próbą odpowiedzi na pytanie co stoi na przeszkodzie, aby osiągnąć cel oraz jakie widzę szanse, które umożliwią mi osiągnięcie celu.

             W czyli will (chęć) lub what’s next ? (co dalej ?), oznacza ustalenie kolejnych kroków prowadzących nas do osiągnięciu celu. Tu mamy przestrzeń do ułożenia harmonogramu ćwiczeń uwzględniając periodyzację.

           Odpowiednie odżywianie to druga „dyscyplin’ triathlonu. Bez odpowiedniej ilości i jakości paliwa, treningi tracą na efektywności a wynik na zawodach nie będzie tym najlepszym. Ważne jest odżywianie przed treningiem w trakcie i po, podobnie odnosi się to do samych zawodów.

               Ćwiczenia fizyczne to koncentracja na trzech aspektach: siła, wytrzymałość i szybkość. Siła daje nam możliwość pokonywania oporów np. silny wiatr, pozwala pokonywać wzniesienia, daje możliwość przyspieszenia. Wytrzymałość to nic innego jak umiejętność pokonywania zmęczenia. I wreszcie szybkość to tak naprawdę praca nad właściwą techniką.

             A czy o triathlonie możemy mówić jeszcze w szerszej perspektywie. Otóż tak, jako że żelazny trójką możemy postrzegać z perspektywy naszego życia, na które składa się: codzienna praca zawodowa, czas poświęcony rodzinie oraz pasja jaką jest sam triathlon. Te trzy perspektywy to zintegrowany system wzajemnych zależność i  wzajemnego oddziaływania na siebie.

             Triatlon triathlonem, ale pracować trzeba, zarobić pieniądze aby móc zaspokoić takie potrzeby jak jedzenie, ubranie, zakup sprzętu, itp. „Życie to praca a praca jest częścią życia’, pisze David Allen.

             Mamy rodziny, z którymi chcemy przebywać. Cieszy nas każda chwila spędzona w gronie bliskich zwłaszcza, że większość dnia wypełnia nam praca.

                 No i na końcu coś dla siebie czyli triathlon. Nic więcej nie potrzeba pisać.

 

                                                   Piotr Wanielista

5 KOMENTARZE

  1. Fajne. Taaak, na początku trzeba mieć chęci, by w rzeczywistości przejść przez przeszkody by dotrzeć do celu. A potem zasłużony odpoczynek, zregenerowanie się by znów mieć chęci…

  2. Można rzec kwintesencja tri. Dodałbym jeszcze jedna istotną rzecz – regeneracja. Bardzo szeroko rozumiana… od jednej jednostki treningowej, poprzez tydzień, rok… itd. Jednym zdaniem określił to Marek Allen – ,, Nauczyłem się dawać sobie spokój, kiedy tego potrzebuję’….

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here